PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
25 listopada br. na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu jako innowacyjny model kompleksowego doradztwa biznesowego. Nowoczesne instrumenty wsparcia rozwoju przedsiębiorczości z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej. Konferencja zgromadziła ponad czterystu przedsiębiorców, kadrę zarządzającą, menedżerów, przedstawicieli samorządów i wiele innych osób zainteresowanych poznaniem i wdrażaniem w realnej gospodarce idei klasteringu. Spotkanie zainaugurował Tomasz Kozłowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Doradczego i Konsultingowego, które jest liderem i koordynatorem Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu. Tomasz Kozłowski podkreślił wyjątkowy charakter BiznesKlastra, definiując go jako strukturę, która podnosi innowacyjność i konkurencyjność tworzących ją podmiotów – firm, stowarzyszeń, kancelarii, a także jednostek naukowych. Stwierdził również, że Klaster jako nowatorska forma kooperacji ma szansę stać się ważnym elementem krajobrazu gospodarczego, stając się doradzą i partnerem dla szeroko rozumianego biznesu.
Merytoryczną część konferencji zainaugurowało wystąpienia Waldemara Wierżyńskiego, redaktora naczelnego pisma i portalu Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu. Zaczął on od przedstawienia istoty klasteringu, wskazując na jej podstawowe elementy: współdziałanie i współpracę, synergię, komplementarność. Prelegent określił BiznesKlaster jako wspólnotę nie tylko interesów, ale także ideałów, mówiąc, że partnerstwo to wyrasta z przekonania, iż we współczesnej, globalnej gospodarce paradygmat konkurencji rozumianej jako nieustanna i bezpardonowa rywalizacja o rynki i klientów ustępuje powili miejsca kooperacji rozumianej jako nowe źródło uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Waldemar Wierżyński wskazał też na szereg korzyści, jakie niesie działalność Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu: poprawa pozycji rynkowej zrzeszonych organizacji, wzrost efektywności działań, dostęp do wiedzy, wspólne inicjatywy i działania (np. aplikowanie o fundusze europejskie).
Drugi z prelegentów – Adam Walicki, ekspert Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu – przedstawił BiznesKlaster jako innowacyjny model biznesowego doradztwa. Podkreślił, że BiznesKlaster został stworzony, by dawać możliwości, a zaprojektowany do działania. Wskazał na podstawowe atuty Klastra w postaci ogromnego doświadczenia firm stowarzyszonych, niebagatelnych kompetencji menedżerskich, implementacji najnowszych rozwiązań. To – jak zauważył – czyni z BiznesKlastra kreatora innowacyjnych rozwiązań, promotora przedsiębiorczości, ośrodek stosowania Dobrych Praktyk i wreszcie pomost pomiędzy nauką a praktyką biznesowo-gospodarczą. W koncepcji zarysowanej przez Adama Walickiego Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu jest przede wszystkim organizacją nowoczesnego i kompleksowego doradztwa biznesowego, cechującą się:
Kolejnym tematem poruszonym na konferencji była kwestia finansowania inwestycji w ramach funduszy UE. Zagadnienie to omówił wieloletni praktyk i specjalista d/s dotacji unijnych Sebastian Rynkiewicz. Przedstawił on zebranym aktualne konkursy w ramach Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnych Programów Operacyjnych dla każdego z 16 województw. Prelegent zwrócił uwagę na dodatkowe możliwości pozyskania unijnego dofinansowania, jakie wiążą się z tzw. Krajową Rezerwą Wykonania, w ramach której podział środków zostanie dokonany w I kwartale 2011 roku.
Następna prezentacja dotyczyła zagadnienia Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) jako alternatywnego wobec standardowych rozwiązań środka realizacji kluczowych inwestycji i zadań publicznych. Temat ten przybliżył słuchaczom dr hab. Maciej Perkowski. Było to wystąpienie, które spotkało się z najbardziej żywym przyjęciem – po pierwsze z powodu samego tematu niezwykle aktualnego i wywołującego wiele emocji tak w środowiskach biznesowych, jak i urzędniczych; po drugie ze względu na pełen ekspresji przekaz prelegenta. Maciej Perkowski nie ukrywał swojego pozytywnego stosunku do tego modelu współpracy sektora prywatnego i publicznego, piętnował natomiast liczne w tym względzie zaniechania i niedociągnięcia po stronie władz – tak centralnych (cięgle, mimo wprowadzenia nowej ustawy o PPP z dn. 19 grudnia 2008 r., niedoskonałe przepisy i regulacje prawne), jak i samorządowych (powszechne, nieuzasadnione i często absurdalne obawy przed wchodzeniem w „interesy” z biznesem). Według dr Macieja Perkowski dobrze rozumiana i realizowana koncepcja PPP jest jedną z najlepszych i najskuteczniejszych metod realizacji zadań publicznych, zwłaszcza w tych obszarach, w których aparat państwowy jest niewydolny.
Duże zainteresowanie wzbudził również wykład Elizy Rurewicz, ekspertki w dziedzinie zamówień publicznych. Wskazała on na kilka istotnych zamian prawa o zamówieniach publicznych w świetle ostatnich nowelizacji ustawy PZP oraz orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej. Wyjaśniła, jak należy rozumieć najnowsze przepisy w tej materii i – co szczególnie zainteresowało obecnych na konferencji przedsiębiorców – jak należy interpretować je w kontekście funduszy europejskich: Jeżeli przedsiębiorca realizujący projekt z funduszy unijnych nie zobowiązany do stosowania ustawy PzP, zastosuje z własnej woli tryb zamówienia publicznego wynikający z ustawy i w trakcie prowadzenia postępowania popełni błąd – wydatki objęte tą procedurą są nadal kwalifikowane. Prelegentka omówiła również zakres obowiązków Beneficjentów, wynikający z przepisów o zamówieniach publicznych.
Ostatnim, kończącym konferencję wystąpieniem, była prezentacja Macieja Kałużniaka z Krajowego Rejestru Długów, który omówił nowe, skuteczne sposoby odzyskiwania należności. Podkreślił, że za długi i wynikające z nich gospodarcze konsekwencje (zatory płatnicze, spadek zaufania w życiu gospodarczym) odpowiedzialni są nie tylko ci, którzy długów nie spłacają, ale także ci, którzy nie robią wszystkiego, by ich odzyskać. Taka postawa bowiem rodzi sytuację społecznego przyzwolenia na tego rodzaju nieetyczne działania w biznesie. Ekspert KRD podkreślił, że sukces procesu windykacyjnego zależy od kilku podstawowych czynników: opracowania procedury ściągania należności dostosowanej do specyfiki danej firmy, umiejętności negocjacyjnych, konsekwencji w działaniu i umiejętnego stosowania sankcji.
Konferencję Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu jako innowacyjny model kompleksowego doradztwa biznesowego. Nowoczesne instrumenty wsparcia rozwoju przedsiębiorczości z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej współfinansowała Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.