Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: Piątek, 3 Maja 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Aktualności

Forum Biznesu – forum dyskusji

16-10-2010

Biznes plus nauka – to w dzisiejszych czasach recepta na gospodarczy sukces, czego dowodzą najbardziej rozwinięte kraje świata. Już nie przemysł, a wiedza, kapitał intelektualny i nowe technologie decydują o potencjale gospodarczym zarówno w skali mikro (poszczególnych firm i organizacji), jak i makro (regionów, krajów, a nawet kontynentów). Polska, a zwłaszcza jej wschodnie województwa, z tą wymianą myśli naukowej z biznesową praktyką jak dotąd nie radził sobie najlepiej. Brakowało wspólnych inicjatyw, działań, dyskusji, wymiany wiedzy i doświadczeń. Odpowiedzią na tę lukę stało się Forum Biznesu „BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji”, w którym uczestniczyli przedsiębiorcy, przedstawiciele środowisk naukowych oraz administracji centralnej i samorządowej, a także organizacji pozarządowych z województw Polski Wschodniej.

Spotkanie zorganizował Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu; wydarzenie zostało objęte honorowymi patronatami Wojewody Podlaskiego Macieja Żywno, Marszałka Województwa Podlaskiego Jarosława Dworzańskiego i Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego. Celem Forum było   zainicjowanie dyskusji o możliwych formach kooperacji biznesu, nauki i administracji oraz analiza najważniejszych gospodarczych problemów regionu Polski Wschodniej i mechanizmów wsparcia przedsiębiorstw.  

Spotkanie zainaugurował Mariusz Madejczyk, pełnomocnik Wojewody Podlaskiego ds. informatyzacji, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki. Podkreślił on, że inwestycje w nowoczesne technologie, powszechny dostęp do Internetu szerokopasmowego, budowanie społeczeństwa cyfrowego są tak samo ważne jak rozwój tradycyjnej infrastruktury. We współczesnym świecie komputer podłączony do globalnej sieci jest narzędziem pracy, rozrywki, edukacji. Znosi bariery geograficzne, ułatwia nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów, także tych o charakterze biznesowym, pozwala zdobyć wiele cennych informacji, zweryfikować kontrahentów, umożliwia przedsiębiorcom wchodzenie w interakcje z potencjalnymi klientami. Internet oznacza zmianę biznesowych paradygmatów i jest to zmiana na lepsze. Mariusz Madejczyk zapewnił również, że administracja centralna wspiera wszystkie inicjatywy, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, a szansą dla województw Polski Wschodniej staje się budowanie zaplecza naukowego dla biznesu w postaci parków naukowo-technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości, klastrów wiedzy.  

Wśród wielu tematów poruszonych w  czasie Forum – podzielonego na część konferencyjną   i seminaryjną – znalazły się m.in.: rola wiedzy dla rozwoju przedsiębiorstw, windykacja należności, zmiany w prawie o zamówieniach publicznych, źródła pozyskiwania finansowania dla firm, partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie w walce z deficytem budżetowym, rola wizerunku medialnego w działalności biznesowej.

 Część merytoryczną konferencji rozpoczął Adam Walicki, doradca Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu, omawiając wpływ BiznesKlastra na rozwój gospodarczy regionu. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu to nowa inicjatywa na gospodarczej mapie Polski, która znakomicie wpisuje się w widoczne w globalnej gospodarce tendencje do budowania sieci współpracy, szukania powiązań między nauką a biznesem, dostrzegania i zmiany paradygmat modelu gospodarczego z silnie konkurencyjnego na bardziej kooperacyjny (w modelu tym dostrzega się i docenia rolę współpracy, wzajemnego zaufania, partnerstwa). Adam Walicki podkreślił, że Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu wyrasta właśnie z przekonania, że w życiu gospodarczym liczy się nie tylko sama rywalizacja (o rynek, klienta, zysk), ale także dobrze rozumiana współpraca. Firmy i organizacje, wchodzące w skład BiznesKlastra – jak mówił Adam Walicki – charakteryzuje ponadto pasja, która przekłada się na moc możliwości, nowoczesne rozwiązania i inspirujące projekty. Te elementy tworzą olbrzymi potencjał Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu, z którego mogą skorzystać nie tylko inni uczestnicy gry rynkowej (przedsiębiorstwa z sektora MSP, duże korporacje, mikroprzedsiębiorcy), ale także uczelnie, samorządy, inne klastry, izby gospodarcze, kluby biznesu i organizacje pozarządowe. Do głównych obszarów aktywności BiznesKlastra Adam Walicki zaliczył:

  • doradztwo/konsulting
  • promocję/marketing
  • szkolenia/edukację
  • usługi informatyczne
  • usługi wydawnicze
  • badania naukowe

Reasumując swoje interesujące wystąpienie, Adam Walicki zaproponował następujące sformułowanie misji Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu: pierwsze chwile współpracy z nami są obietnicą, każde następne jej spełnieniem.

  Kolejne wystąpienie, dr doc. Anatoliusza Kopczuka – anonsowane pod intrygującym tytułem Przedsiębiorstwo to wiedza, wiedza to sukces – pokazało, jak długą drogę pokonały organizacje gospodarcze od tradycyjnych fabryk, w których najważniejsze były materialne czynniki wytwórcze, po obecne przedsiębiorstwa, bazujące na kapitale intelektualnym i wiążące swoje przetrwanie z ciągłym udoskonalaniem procesów zachodzących nie tylko w sferze produkcji, ale także zarządzania personelem i zmianą. Najważniejszą konstatacją czy też diagnozą współczesnej gospodarki jest stwierdzenie, że obecnie źródłem rozwoju nie są towary, tylko ludzie, ich sposoby organizacji, zdyscyplinowanie, wiedza; bez tych elementów wszystkie bogactwa pozostają ukryte, niewykorzystane, potencjalne. Według Anatoliusza Kopczuka ciągle nie wolno lekceważyć tradycyjnych zasobów rozwoju firmy – w tym zwłaszcza środków finansowych – niemniej jednak trzeba pamiętać, że dziś pieniądze idą za pomysłami. Priorytetem nowoczesnych firm powinno więc być najpierw pozyskanie, a następnie zatrzymanie w organizacji kapitału intelektualnego, na który składa się kreowanie i wykorzystanie innowacyjnych technik, jak również – a może przede wszystkim – wykorzystanie coraz lepiej wykształconych, kompetentnych pracowników.   

Szczególne zainteresowanie uczestników Forum Biznesu wzbudziły trzy prelekcje:

1) Strategie windykacji należności – Małgorzaty Wołczek z Krajowego Rejestru Długów;

2) Przedsiębiorca w zamówieniach publicznych – Radosława Harasima z kancelarii Inter Med. Consulting;

3) Media po naszej stronie - działania promocyjne i marketingowe w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych – Izabelli Bołtruczuk, wieloletniej dziennikarki telewizyjnej reprezentującej firmę Strada Media.

 Małgorzata Wołczek z Krajowego Rejestru Długów przedstawiła model windykacji polubownej, obalając przy tym mit, że jedynym skutecznym sposobem na odzyskanie długów jest zastraszenie dłużnika. Takie działania – nie dość, że niezgodne z prawem – są także nieefektywne. Ekspertka KRD podkreśliła, że sukces procesu windykacyjnego zależy od kilku podstawowych czynników: opracowania procedury ściągania należności dostosowanej do specyfiki danej firmy, umiejętności negocjacyjnych, konsekwencji w działaniu i umiejętnego stosowania sankcji: Sankcje – zdaniem Małgorzaty Wołczek – muszą być stopniowane i uzależnione od ścieżki windykacji. Powinny być też dotkliwe, aby dłużnik poczuł na własnej skórze, że brak zapłaty nie jest tolerowany przez wierzyciela. Jednym ze skutecznych sposobów odzyskiwania wierzytelności jest współpraca z wyspecjalizowanymi instytucjami takimi, jak Krajowy Rejestr Długów. W jego bazie znajdują się dane dotyczące ponad 1,2 mln dłużników. Dzięki tym informacjom przedsiębiorcy mogą zweryfikować swoich potencjalnych parterów, sprawdzić ich sytuację finansową, a także historię wierzytelności.

 Kolejną prelegentką była Izabella Bołtruczuk, która wyraziła nadzieję, że po jej wystąpieniu uczestnicy Forum będą mieli dług… wdzięczności. Dziennikarka z ponad 12-letrnim stażem telewizyjnym zdradziła wiele sekretów skutecznej promocji w mediach, która – jak się okazuje – nie musi wiązać się z dużymi obciążeniami finansowymi. Wystarczy dobry pomysł i przemyślany PR. Jednym z warunków budowania pozytywnego wizerunku w mediach jest umiejętne ułożenie relacji ze środowiskiem dziennikarskim. Według Izabelli Bołtruczuk, planując promocję, należy uwzględniać charakter mediów, do których jest ona skierowana; np. dziennikarzom telewizyjnym nie wystarczy zwykły komunikat prasowy, w tym przypadku trzeba zadbać o odpowiednie „obrazki” (tzw. przebitki, czyli zdjęcia nakręcone w miejscu akcji, są niezbędnym elementem każdego materiału telewizyjnego); warto odpowiednio wcześnie wyznaczyć również rozmówców (tzw. „setkowiczów”), którzy będą dla dziennikarzy kompetentnymi partnerami. Według Izabelli Bołtruczuk dziś w działaniach marketingowych i PR szczególną wagę należy przywiązywać do kontentu zamieszczanego w Internecie. Znamienne w tym kontekście są dane z badania opinii publicznej, z których wynika, iż więcej Polaków wierzy w informacje znalezione w Internecie niż te, które zobaczą w telewizji – rozkład ocen wynosi 75% do 66% na korzyść globalnej sieci komputerowej. Interent jest narzędziem specyficznym, ponieważ umożliwia obustronną komunikację – odbiorca przekazu, który jest jednocześnie potencjalnym klientem, może dzięki różnego rodzaju portalom, forom internetowym, blogom (tzw. social media) stać się generatorem treści w postaci opinii (o produkcie i/lub firmie), komentarzy, wpisów, itp. To rudymentarna zmiana, która wymusza na specjalistach od marketingu, reklamy, PR bardziej elastyczne i twórcze podejście do swoich zadań. 

 Duże zainteresowanie wzbudził wykład Radosława Harasima, eksperta w dziedzinie zamówień publicznych. Wskazał on na kilka istotnych zamian prawa o zamówieniach publicznych w świetle ostatnich nowelizacji ustawy PZP oraz orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej. Prelegent wyjaśnił, jak należy rozumieć zapisane w prawie omyłki pisarskie, omyłki rachunkowe i inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia oraz sformułowanie produkt równoważny. Pojęcie równoważności – jak podkreślił Radosław Harasim – nie może oznaczać tożsamości produktów, ponieważ przeczyłoby to istocie oferowania produktów równoważnych i czyniłoby oferowanie ich w praktyce niemożliwym do spełnienia. Wszelkie wątpliwości w tej kwestii rozwiewa wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 czerwca br., w którym czytamy: Zamawiający, dopuszczając produkt równoważny, powinien tak przygotować SIWZ i w taki sposób sprecyzować w niej postawione wymogi, aby mógł następnie w sposób jednoznaczny przesądzić kwestię równoważności ofert. Radosław Harasim wskazał także warunki i możliwości składania odwołań. Problematyka związana z zamówieniami publicznymi została bardziej szczegółowo omówiona w czasie części seminaryjnej Forum Biznesu.

Na konferencji w ramach Forum Biznesu interesujące prelekcje wygłosili również:

  • Tomasz Matujewiczz firmy Capitales, który opowiedział o źródłach i procesach pozyskiwania finansowania dla firm;
  • Anna Moskwaz Polskiego Stowarzyszenia Doradczego i Konsultingowego, która przedstawiła Działanie 6.2 PO KL na przykładzie Podlaskiego Inkubatora Przedsiębiorczości;
  • Eliza Wawiernia-Kiszkiel, ekspert ds. Systemów Zarządzania Jakością, która zaprezentowała praktyczne korzyści z wdrażania norm ISO w firmach sektora MSP;
  • Jerzy Wawroze Wschodniego Klastra Informatycznego;
  • Maciej Olesińskiz firmy Consultor, który omówił rolę właściwego doboru kadr i szkoleń miękkich w rozwoju kapitału intelektualnego organizacji;
  • Marcelina Wojnoz Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku, która opowiedziała o praktykach i stażach jako formach aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów.

Forum zostało zorganizowane w ramach projektu Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

 

Powrót to listy aktualności