PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Paryż zdobyty, przynajmniej ten gospodarczy. To efekt misji branżowej podlaskich przedsiębiorców do Francji. Uczestnicy wyjazdu nawiązali nowe kontakty handlowe, podpisali trzy umowy o współpracy i partnerstwie z francuskimi organizacjami biznesowymi, w tym z jednym z największych klasterów finansowych w Europie - Europlace&Finance Innovation. Wyjazd zorganizował Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy i przedstawiciele środowisk naukowych z regionu Polski Wschodniej.
Uczestnicy wyjazdu w ciągu 5 dni odbyli 7 spotkań i podpisali 3 Listy Intencyjne z francuskimi organizacjami biznesowymi: Europlace&Finance Innovation, Comite d’expansion economique du Val d’Oise (CEEVO) oraz ECTI – Proffessionals Seniors Benevoles. Celem sygnatariuszy – Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu i jego francuskich partnerów – jest budowanie trwałych, dobrych polsko-francuskich relacji o charakterze gospodarczym, naukowym i społecznym; wymiana doświadczeń w zakresie działalności biznesowej; promocja dobrych praktyk w życiu gospodarczym i europejskich standardów doradztwa biznesowego.
Ważnym punktem programu misji było seminarium zorganizowane przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP we Francji. W spotkaniu uczestniczył Ambasador Tomasz Orłowski, który podkreślił konieczność promocji regionu Polski Wschodniej na rynkach europejskich – nie tylko jej walorów przyrodniczych, ale także gospodarczo-ekonomicznych. Leży mi na sercu rozwój wschodnich województw Polski - powiedział Ambasador - dlatego bardzo cieszę się z Państwa obecności w Paryżu. Nasze – polskie i francuskie – społeczeństwa i struktury gospodarki są zbliżone, wykazują wiele podobieństw. Wystarczy powiedzieć, że Francja jest tym krajem spośród tzw. „starych” krajów unijnych, który posiada najbardziej rozwinięty sektor rolny; znaczenie terenów rustykalnych zarówno w sensie gospodarczym, ale także politycznym, siła elektoratu wiejskiego są porównywalne do polskich realiów. Francja prowadzi również zaawansowaną politykę rozwoju regionalnego. Francuski model polityki regionalnej uprawianej pod hasłem silnych regionalizmów i wykorzystywania ich do promocji poszczególnych obszarów, np. w oparciu o rolnictwo ekologiczne, agroturystykę, przeciwstawianie tego, co naturalne temu, co przemysłowe jest znakomitym wzorem, dltego szykanie tutaj inspiracji w tym zakresie ma głęboki sens. Poznanie tej francuskiej filozofii silnych regionalizmów może być dla Państwa bardzo pouczającym doświadczeniem. Tomasz Orłowski podkreślił też olbrzymie znaczenie współpracy między sektorem gospodarki a nauką: Elementem społeczeństwa francuskiego godnym uwagi jest przyjęty tutaj model współpracy sektora gospodarczego z nauką. Taka współpraca jest cechą każdego zachodnioeuropejskiego społeczeństwa, ale we Francji godna podziwu jest skala tego zjawiska. W tym zakresie Polska ma bodaj najpoważniejsze zapóźnienia. W Polsce system nauki, system kształcenia do dzisiaj pozostał w dosyć dużym oddaleniu od realiów gospodarczych. Nie myślę tutaj wyłącznie o sferze doradztwa; przede wszystkim tym, czego nam najbardziej brakuje są inwestycje w nowoczesne technologie i innowacyjność. W tej dziedzinie, sądzę, znajdujemy się na szarym końcu Unii Europejskiej, wliczając również nowe państwa członkowskie, które chyba również już nas wyprzedziły w tej materii. Z pewnością nie pomaga nam skala – Polska jest dużym krajem i ta skala multiplikuje różne problemy, utrudniające budowanie realnych powiązań między gospodarką a nauką. Dlatego zachęcam Państwa, aby oglądać, słuchać, szukać rozwiązań w zakresie współpracy obu tych sektorów – biznesu i nauki. Stopień nasycenia polskiej gospodarki nowoczesnymi technologiami i innowacjami jest nadal zbyt niski, w tej dziedzinie musimy jak najszybciej nadrabiać zaległości.
Z kolei Minister Andrzej Szteliga, szef WPHI Ambasady RP we Francji, w czasie swojego wystąpienia omówił polsko-francuskie relacje gospodarcze. Szczególną uwagę zwrócił na fakt, iż od niedawna Polska notuje dodatnie saldo w wymianie handlowej z Francją. Zdaniem ministra to z jednej strony efekt większej aktywności polskich przedsiębiorców na rynku francuskim, z drugiej – większego otwarcia gospodarki francuskiej na kapitał i pracowników z Polski (1 lipca 2008 roku nastąpiło całkowite otwarcie francuskiego rynku pracy dla obywateli polskich). Szczególnie interesujące i cenne z praktycznego punktu widzenia okazały się wystąpienia Prezes Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej we Francji Hani Stypułkowskiej-Goutierre oraz Prezesa EXP-PECO Conseil Andrzeja Bednarza. Podkreślili oni kilka istotnych różnic w działalności gospodarczej między Polską a Francją, np.: punktem wyjścia w negocjacjach handlowych z francuskimi kontrahentami są tzw. ogólne warunki sprzedaży (conditions générales de vente); powszechnie obowiązującą formą zatrudnienia we Francji jest umowa o pracę na czas nieokreślony (francuskie prawo pracy nakłada poważne obostrzenia w zakresie innych, mniej korzystnych dla pracownika, form zatrudnienia – umowy zlecenia, umowy o dzieło, pracy na czas określony); we francuskim biznesie obowiązuje zasada „słowa odlatują, pisma pozostają”, zgodnie z którą wszelkie ustalenia warto zawsze potwierdzić na piśmie.
Seminarium zorganizowane przez WPHI Ambasady RP we Francji było niezwykle interesujące, a poruszone na nim zagadnienia stały się przyczynkiem do ciekawej dyskusji. Spotkanie dla uczestniczących w nim przedsiębiorców i pracowników jednostek naukowych było okazją do zdobycia bezcennych informacji na temat relacji polsko-francuskich tak w sferze stricte biznesowej, gospodarczej, ekonomicznej, jak również społecznej czy kulturowej. Ambasador Tomasz Orłowski zachęcał do jeszcze aktywniejszego i bardziej odważnego wchodzenia na rynek francuski polskich firm, deklarując pomoc Ambasady w zakresie promocji, organizowania misji handlowych i administracyjno-gospodarczych, konferencji oraz seminariów.
Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu – organizator misji – zrzesza 18 firm i jednostek naukowych z regionu Polski Wschodniej. Do Klastra należy m. in. Uniwersytet w Białymstoku i Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz firmy konsultingowo-finansowe, agencje reklamowe, stowarzyszenia gospodarcze. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu działa na rzecz podniesienia konkurencyjności regionu Polski Wschodniej, jest także forum dyskusji między sektorem biznesu i nauki.