Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: , 22 Grudnia 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Aktualności

Misja gospodarcza klastra instytucji otoczenia biznesu do Paryża

04-10-2010

Paryż zdobyty, przynajmniej ten gospodarczy. To efekt misji branżowej podlaskich przedsiębiorców do Francji. Uczestnicy wyjazdu nawiązali nowe kontakty handlowe, podpisali trzy umowy o współpracy i partnerstwie z francuskimi organizacjami biznesowymi, w tym z jednym z największych klasterów finansowych w Europie - Europlace&Finance Innovation. Wyjazd zorganizował Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy i przedstawiciele środowisk naukowych z regionu Polski Wschodniej.  

Uczestnicy wyjazdu w ciągu 5 dni odbyli 7 spotkań i podpisali 3 Listy Intencyjne z francuskimi organizacjami biznesowymi: Europlace&Finance Innovation, Comite d’expansion economique du Val d’Oise (CEEVO) oraz ECTI – Proffessionals Seniors Benevoles. Celem sygnatariuszy – Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu i jego francuskich partnerów – jest budowanie trwałych, dobrych polsko-francuskich relacji o charakterze gospodarczym, naukowym i społecznym; wymiana doświadczeń w zakresie działalności biznesowej; promocja dobrych praktyk w życiu gospodarczym i europejskich standardów doradztwa biznesowego.

Ważnym punktem programu misji było seminarium zorganizowane przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP we Francji. W spotkaniu uczestniczył Ambasador Tomasz Orłowski, który podkreślił konieczność promocji regionu Polski Wschodniej na rynkach europejskich – nie tylko jej walorów przyrodniczych, ale także gospodarczo-ekonomicznych. Leży mi na sercu rozwój wschodnich województw Polski - powiedział Ambasador - dlatego bardzo cieszę się z Państwa obecności w Paryżu. Nasze – polskie i francuskie – społeczeństwa i struktury gospodarki są zbliżone, wykazują wiele podobieństw. Wystarczy powiedzieć, że Francja jest tym krajem spośród tzw. „starych” krajów unijnych, który posiada najbardziej rozwinięty sektor rolny; znaczenie terenów rustykalnych zarówno w sensie gospodarczym, ale także politycznym, siła elektoratu wiejskiego są porównywalne do polskich realiów. Francja prowadzi również zaawansowaną politykę rozwoju regionalnego. Francuski model polityki regionalnej uprawianej pod hasłem silnych regionalizmów i wykorzystywania ich do promocji poszczególnych obszarów, np. w oparciu o rolnictwo ekologiczne, agroturystykę, przeciwstawianie tego, co naturalne temu, co przemysłowe jest znakomitym wzorem, dltego szykanie tutaj inspiracji w tym zakresie ma głęboki sens. Poznanie tej francuskiej filozofii silnych regionalizmów może być dla Państwa bardzo pouczającym doświadczeniem. Tomasz Orłowski podkreślił też olbrzymie znaczenie współpracy między sektorem gospodarki a nauką: Elementem społeczeństwa francuskiego godnym uwagi jest przyjęty tutaj model współpracy sektora gospodarczego z nauką. Taka współpraca jest cechą każdego zachodnioeuropejskiego społeczeństwa, ale we Francji godna podziwu jest skala tego zjawiska. W tym zakresie Polska ma bodaj najpoważniejsze zapóźnienia. W Polsce system nauki, system kształcenia  do dzisiaj pozostał w dosyć dużym oddaleniu od realiów gospodarczych. Nie myślę tutaj wyłącznie o sferze doradztwa; przede wszystkim tym, czego nam najbardziej brakuje są inwestycje w nowoczesne technologie i innowacyjność. W tej dziedzinie, sądzę, znajdujemy się na szarym końcu Unii Europejskiej, wliczając również nowe państwa członkowskie, które chyba również już nas wyprzedziły w tej materii. Z pewnością nie pomaga nam skala – Polska jest dużym krajem i ta skala multiplikuje różne problemy, utrudniające budowanie realnych powiązań między gospodarką a nauką. Dlatego zachęcam Państwa, aby oglądać, słuchać, szukać rozwiązań w zakresie współpracy obu tych sektorów – biznesu i nauki. Stopień nasycenia polskiej gospodarki nowoczesnymi technologiami i innowacjami jest nadal zbyt niski, w tej dziedzinie musimy jak najszybciej nadrabiać zaległości.

Z kolei Minister Andrzej Szteliga, szef WPHI Ambasady RP we Francji, w czasie swojego wystąpienia omówił polsko-francuskie relacje gospodarcze. Szczególną uwagę zwrócił na fakt, iż od niedawna Polska notuje dodatnie saldo w wymianie handlowej z Francją. Zdaniem ministra to z jednej strony efekt większej aktywności polskich przedsiębiorców na rynku francuskim, z drugiej – większego otwarcia gospodarki francuskiej na kapitał i pracowników z Polski (1 lipca 2008 roku nastąpiło całkowite otwarcie francuskiego rynku pracy dla obywateli polskich). Szczególnie interesujące i cenne z praktycznego punktu widzenia okazały się wystąpienia Prezes Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej we Francji Hani Stypułkowskiej-Goutierre oraz Prezesa EXP-PECO Conseil Andrzeja Bednarza. Podkreślili oni kilka istotnych różnic w działalności gospodarczej między Polską a Francją, np.: punktem wyjścia w negocjacjach handlowych z francuskimi kontrahentami są tzw. ogólne warunki sprzedaży (conditions générales de vente); powszechnie obowiązującą formą zatrudnienia we Francji jest umowa o pracę na czas nieokreślony (francuskie prawo pracy nakłada poważne obostrzenia w zakresie innych, mniej korzystnych dla pracownika, form zatrudnienia – umowy zlecenia, umowy o dzieło, pracy na czas określony); we francuskim biznesie obowiązuje zasada „słowa odlatują, pisma pozostają”, zgodnie z którą wszelkie ustalenia warto zawsze potwierdzić na piśmie.   

Seminarium zorganizowane przez WPHI Ambasady RP we Francji było niezwykle interesujące, a poruszone na nim zagadnienia stały się przyczynkiem do ciekawej dyskusji. Spotkanie dla uczestniczących w nim przedsiębiorców i pracowników jednostek naukowych było okazją do zdobycia bezcennych informacji na temat relacji polsko-francuskich tak w sferze stricte biznesowej, gospodarczej, ekonomicznej, jak również społecznej czy kulturowej. Ambasador Tomasz Orłowski zachęcał do jeszcze aktywniejszego i bardziej odważnego wchodzenia na rynek francuski polskich firm, deklarując pomoc Ambasady w zakresie promocji, organizowania misji handlowych i administracyjno-gospodarczych, konferencji oraz seminariów.     

Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu – organizator misji – zrzesza 18 firm i jednostek naukowych z regionu Polski Wschodniej. Do Klastra należy m. in. Uniwersytet w Białymstoku i Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz firmy konsultingowo-finansowe, agencje reklamowe, stowarzyszenia gospodarcze. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu działa na rzecz podniesienia konkurencyjności regionu Polski Wschodniej, jest także forum dyskusji między sektorem biznesu i nauki.