Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: Poniedziałek, 6 Maja 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Artykuły

Czy smartfony są w stanie zastąpić komputery?

13-05-2014
Autor: Sebastian Szoda, Specjalista ds. PR, Agencja Interaktywna BV Kontakty Międzynardowe, ekspert Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu
 

Rozwijająca się technologia dostarcza biznesowi coraz skuteczniejszych narzędzi pracy. Porównanie z pierwszego akapitu obrazuje dążenie inżynierów do zoptymalizowania swoich wynalazków i ograniczenie do minimum sprzętu podręcznego. Jednocześnie na rynku pojawia się dużo urządzeń różniących się od siebie kształtem, wielkością matrycy, wydajnością, oprogramowaniem, ale posiadających wspólny mianownik - możliwość szybkiego przepływu informacji dzięki wszechobecnemu Internetowi mobilnemu i status online praktycznie przez całą dobę.

Wydaje się, że smartfon faktycznie spełnia większość oczekiwań. Pomijając kwestie oczywiste, tj. kontakt telefoniczny z klientem/partnerem biznesowym, "inteligentne telefony" są obecnie prawdziwymi agregatami kluczowych funkcji innych urządzeń. Poniżej najważniejsze z nich.                      

Zintegrowany ze smartfonem klient (aplikacja poczty) pozwala na pobieranie/wysyłanie wiadomości e-mail z każdego miejsca na ziemi. Nie musimy w pośpiechu wracać do biura, włącząć komputera, aby załadować i odczytać oczekiwane, nowe wiadomości. Wystarczy kliknięcie opuszkiem palca na ekranie smartfona i jesteśmy na bieżąco z naszą e-korespondencją.          

Kalendarz (e-organizer) usprawnia harmonogram dnia, przypomina o kolejnych konferencjach, spotkaniach biznesowych, ważnych czynnościach z perspektywy naszych interesów, np. przypomnienie o wykonaniu telefonu w pilnej sprawie o konkretnej godzinie. Tworzymy i porządkujemy nasze notatki, które możemy sporządzić w drodze do pracy, wracając z pracy, podczas konferencji, w windzie, w samochodzie, etc. Mogą to być nasze spostrzeżenia, wolne myśli, inspiracje. Wszystko zdigitalizowane i "zapakowane" do jednego urządzenia. Nie ma potrzeby noszenia ze sobą papierowego kalendarza, zajmującego miejsce w naszej (i tak) ciężkiej torbie. Są to niezbędne funkcje dla osób, które mają problem z organizacją swojego życia służbowego i nie tylko.

Mapy i nawigacja zainstalowane na smartfonie sprawiają, że nie musimy inwestować w dodatkowy GPS do naszego auta. Nasza geolokalizacja jest na wyciągnięcie palca. Nie mamy problemu z trafnieniem pod wybrany adres. Oszczędzamy czas i pieniądze.

LinkedIn i GoldenLine to dwa najpopularniejsze w Polsce serwisy społecznościowe o charakterze zawodowym. Warto tam zadbać o obecność swoją i swojej firmy. Z perspektywy telefonu taka aktywność jest wygodniejsza i szybsza.

Social media i strony www – inne portale społecznościowe,aplikacje tj. Google Analytics czy strony www, np. OPENKontakt.com czy OPENMailing.pl. Jeżeli nasza firma aktywnie wykorzystuje narzędzia marketingu internetowego i Social Media w biznesie, wówczas możemy monitorować prowadzoną kampanię online, np. kampanię mailingową, inicjować nowe rozwiązania, przeglądać oferty biznesowe, odpowiadać na oferty innych, a także po prostu zrelaksować się w wolnej chwili wykorzystując standardowe cechy mediów społecznościowych. Przydatnym narzędziem są też przenośne dyski ulokowane w tzw. Chmurze (ang. Cloud Computing). Wirtualne dyski pozwalają przechowywać pliki online, a dzięki smartfonom mamy do nich dostęp w każdej chwili.

Nagrywanie konferencji za pomocą kamery czy dyktafonu. Możemy rejestrować wykłady, przemówienia panelistów i prowadzić własne elektroniczne archiwum informacji, które w przyszłości mogą okazać się dla nas przydatnymi wskazówkami. Nie jest to popularny zabieg, ale spotykany coraz częściej. Na konferencjach zauważa się sporadyczne rejestrowanie przebiegu wydarzenia za pomocą tabletów. Wykorzystując smartfona jest zdecydowanie lżej i wygodniej.

 Smartfon ma wiele zastosowań. Opisywane funkcje dla jednych brzmią banalnie (obecni użytkownicy), dla innych mogą w przejrzysty sposób zobrazować to, co – kolokwialnie mówiąc – tracą. Jednak, wracając do postawionego we wstępie pytania: Czy wystarczy jedno urządzenie? Nie do końca.

Inteligentny telefon na pewno jest świetnym komunikatorem i narzędziem online. Jednak wydaje się, że laptopy i PC  będą miały niezagrożoną pozycję jeszcze przez długi czas. Każdy biznesmen poza klasycznym telefonem komórkowym lub opisywanym wcześniej mobilnym multi-urządzeniem posiada stanowisko pracy, gdzie z powodzeniem pracuje na jednostce głównej, która od lat jest standardem pracy biurowej. Pakiet Microsoft Office zawsze będzie bardziej funkcjonalny na dużym monitorze z podłączoną obok klawiaturą. Obecnie, wraz z rosnącą popularnością, wzrasta pozycja tabletów. Ich waga mimo wszystko jest stosunkowo niewielka, więc nie stanowi problemu, aby go mieć przy sobie. Jednak one również nie są w stanie zastąpić opisywanych urządzeń stacjonarnych.

Ograniczenie się do smartfona w przypadku biznesu nie jest i nie będzie możliwe w najbliższym czasie. Nawet jeśli skupimy w jednym miejscu sporo funkcji, smartfon nie spełni zadań komputera stacjonarnego czy laptopa. Nowinki technologiczne, tj. inteligentne okulary Google Glass czy smart zegarki, wyglądają interesująco, jednakże w dłuższej perspektywie ich wpływ na biznes może okazać się znikomy. Gadżety pozostaną gadżetami. Smartfon zastąpi wiele innych urządzeń, ale dalej będziemy korzystać z tradycyjnych rozwiązań.

Powrót to listy aktualności