Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: , 22 Grudnia 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Artykuły

ISO 27001, czyli jak skutecznie zarządzać bezpieczeństwem informacji w firmie, szpitalu, urzędzie

12-02-2016

 

Coraz częściej w mediach możemy usłyszeć informacje o incydentach związanych z naruszeniem bezpieczeństwa informacji. Ryzyko ujawnienia i/lub utraty istotnych, poufnych danych staje się poważnym problemem, z którym muszą sobie poradzić firmy i instytucji publiczne, np. szpitale czy urzędy. Niefrasobliwość w tym zakresie – beztroskie pozostawianie nośników z danymi w widocznych miejscach, ekrany monitorów zwrócone w stronę klientów, dokumenty leżące „luzem” na biurku lub wyrzucane na śmietnik – powoduje, że to, co ma być tajemnicą, staje się… tajemnicą poliszynela. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest system zarządzania bezpieczeństwem informacji oparty o sprawdzoną normę międzynarodową ISO/IEC 27001. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu dysponuje odpowiednią wiedzą i zapleczem eksperckim, by taki system wdrożyć.

Ryzyko utraty informacji rośnie wraz ze wzrostem ilości przetwarzanych przez organizację danych i stosowaniem coraz bardziej skomplikowanych technologii informatycznych. W miarę rozwoju informatyki i Internetu pojawiają się nowe zagrożenia: wirusy komputerowe, oprogramowanie szpiegujące, włamania hakerów, kradzieże numerów kart kredytowych, kradzieże tożsamości, szpiegostwo przemysłowe. Są to realne zagrożenia, które mogą narazić instytucję na utratę wiarygodności i reputacji, konkurencyjności, a także na straty finansowe. Do zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji firmy, urzędu oraz placówki służby zdrowia obligują ustawy:

  • Ustawa o ochronie danych osobowych
  • Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
  • Ustawa o ochronie informacji niejawnych
  • Ustawa o ochronie osób i mienia
  • Ustawa o rachunkowości
  • Ustawa o dostępie do informacji publicznej
  • Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • Ustawa o ochronie baz danych
  • Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Obecnie w Polsce istnieje ponad dwieście aktów prawnych, które dotyczą ochrony informacji. Najodpowiedniejszym sposobem spełnienia tych wymagań jest wdrożenie efektywnego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji opartego o sprawdzoną normę międzynarodową ISO/IEC 27001.

ISO/IEC 27001
ISO/IEC 27001:2005 jest międzynarodowym standardem dotyczącym zarządzania bezpieczeństwem informacji wydanym w 2005 przez ISO (International Organization for Standardization) i Międzynarodowy Komitet Elektrotechniczny (International Electrotechnical Commission). Polski Komitet Normalizacyjny wydał krajowy odpowiednik standardu:
PN-ISO/IEC 27001:2007.Norma określa wymagania dla ustanowienia, wdrożenia, zarządzania, monitorowania i przeglądu udokumentowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI, ang. ISMS – Information Security Management System) oraz 11 obszarów mechanizmów kontrolnych obejmujących:
1) politykę bezpieczeństwa
2) organizację bezpieczeństwa
3) zarządzanie aktywami
4) bezpieczeństwo zasobów ludzkich
5) bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe
6) zarządzanie systemami i sieciami
7) kontrolę dostępu
8) pozyskiwanie, rozwój i utrzymanie systemów informatycznych
9) zarządzanie incydentami bezpieczeństwa
10) zarządzanie ciągłością działania
11) zapewnienie zgodności i z wymaganiami wewnętrznymi i prawnymi

Powyższy standard gwarantuje w pełni kompleksowe podejście do problemu bezpieczeństwa informacji, obejmując swym zakresem nie tylko zagadnienia związane z teleinformatyką, lecz również z bezpieczeństwem osobowym, fizycznym oraz organizacyjno-prawnym. Do końca 2009 r. wydano co najmniej 12 934 certyfikatów ISO 27001:2005 w 117 krajach i gospdoarkach. W 2009 r. odnotowano wzrost o 3 688 (ok. 40%) w porównaniu z 2008 rokiem, kiedy wydano łącznie 9 246 certyfikatów w 82 krajach i gospodarkach. 

ISO/IEC 27001 w służbie zdrowia
W ostatnich latach w Europie utracono setki tysięcy danych dotyczących stanu zdrowia obywateli.W wielu krajach Europy działają regulacje nakładające na służbę zdrowia obowiązek ochrony danych osobowych pacjentów. Dotyczy to zarówno lekarzy, laboratoriów, szpitali, jak i sanatoriów. Ryzyko utraty danych  jest ogromne – pojedynczy szpital może przechowywać słabo zabezpieczone dane nawet kilkudziesięciu tysięcy obywateli. Każdy obywatel na podstawie kodeksu cywilnego może zażądać odszkodowania za utratę danych sięgającego setek tysięcy złotych.
W Polsce ochronę danych osobowych gwarantuje zarówno Konstytucja, Ustawa o ochronie danych osobowych, jak i Europejska Konwencja Praw Człowieka, a także Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznych w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania. Dane medyczne należące do tzw. danych wrażliwych, które w
szczególny sposób mogą być wykorzystywane przeciwko obywatelowi. Dostęp do danych na temat naszego stanu zdrowia może być nieuczciwie wykorzystywany i sprzyjać dyskryminacji ze strony ubezpieczycieli czy potencjalnych pracodawców. Niewłaściwie chroniona baza danych może stanowić niebezpieczny potencjał dla firm zajmujących się dystrybucją farmaceutyków i parafarmaceutyków.
Jedną z dróg do osiągnięcia właściwego i pożądanego poziomu ochrony danych jest certyfikacja Międzynarodowego Standardu Bezpieczeństwa zgodnie ISO 27001 – Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI). Uzyskany certyfikat świadczy o tym, że organizacja stosuje z należytą starannością wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa, zachowując równocześnie ustawowe wymogi integralności, poufności oraz dostępności danych. W efekcie szpital czy też inna jednostka ma
szanse wypracować model funkcjonowania i obiegu informacji, w którym dane pacjentów będą chronione przed osobami niepożądanymi, a dostępne dla nich samych i upoważnionych lekarzy. Równocześnie pojawią się narzędzia porządkujące
pracę podmiotu wdrażającego system zarówno w sferze administracyjnej, personalnej, finansowej, jak i kontrolnej. Dodatkowo, jednostka legitymująca się certyfikatem ISO 27001 nie tylko wzbudza zaufanie pacjentów, ale ma szansę stać się pożądanym partnerem jako firma wiarygodna i działająca na przejrzystych zasadach. Istotą Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w placówkach służby zdrowia jest nadzorowanie i przestrzeganie wymagań prawnych związanych z zasadami ochrony ustalonych danych w celu zapewnienia bezpieczeństwa tych danych. SZBI zapewnia m.in. ochronę danych osobowych przetwarzanych w systemach informatycznych, jak i zbiorach ręcznych.

Jak wdrożyć SZBI?
Najlepiej powierzyć to specjalistycznym organizacjom, które z racji swoich doświadczeń procedurę przeprowadzą sprawnie i skutecznie. Jedną z takich organizacji jest Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. Eksperci BizensKlastra opracowali efektywną strategię wdrażania SZBI, na którą składa się 13 elementów: 1) Zidentyfikowanie aktualnych luk bezpieczeństwa, zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji oraz praktycznych zabezpieczeń, uświadomienie ewentualnych strat wynikających z braku systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz korzyści wynikających z jego posiadania, analiza wydatków związanych z ewentualnymi karami i odszkodowaniami. 2) Zdefiniowanie zakresu SZBI. 3) Przygotowanie Deklaracji Stosowania. 4)   Zinwentaryzowanie zasobów. 5) Przeprowadzenie analizy ryzyka. 6) Przygotowanie Planu Postępowania z Ryzykiem. 7) Opracowanie programu wdrażania SZBI. 8) Implementacja programu wdrożenia SZBI. 9)  Eksploatacja SZBI. 10) Dokumentowanie SZBI – polityka bezpieczeństwa, standardy, procedury, wytyczne, raporty z analizy ryzyka, logi, raporty z przeglądu logów, raporty z audytów itp. 11) Sprawdzanie zgodności. 12) Podejmowanie działań korygujących. 13) Ocena SZBI w organizacji przed auditem certyfikacyjnym.


Igor Kaczor – Dyrektor
Działu Jakości i Zarządzania Polskiego Stowarzyszenia Doradczego i Konsultingowego.
Auditor wiodący ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001. Ekspert Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu w dziedzinie systemów zarządzania jakością.

Powrót to listy aktualności