Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: , 22 Grudnia 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Baza wiedzy

Coaching - więcej niż moda?

12-01-2011

Proces coachingu  stwarza możliwość autorefleksji, odkrywania mocnych stron i opracowania skutecznych strategii działania, które są podstawą do dokonywania konstruktywnych zmian i osiągania zamierzonych celów.

Rozmowa z Katarzyną Sobolewską – ekspertem Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu w dziedzinie coachingu, certyfikowanym coachem ICC

Osobisty coach - moda czy metoda?
Osobisty coach najpierw pojawił się w świecie sportu. Potem pomysł coachingu przyjął się w kręgach biznesu.  Menedżerowie zaczęli doskonalić swoje umiejętności przywódcze, pracy zespołowej, motywowania pracowników. Zarządy próbowały zmieniać systemy zarządzania. Potrzebowano szybkiej, efektywnej metody, którą można dopasować do indywidualnych celów. W taki sposób powstał coaching biznesowy. Jednak cele, wyzwania, czy strategie to nie tylko przywileje przedsiębiorstw. Poza biznesem nazywamy to planami, marzeniami, celami osobistymi.

Dziś żyjemy w świecie, w którym bez przerwy podejmujemy decyzje, dokonujemy wyborów. Koncentrujemy się zarówno na karierze, rozwoju zawodowym, jak i na osobistej satysfakcji, spełnieniu, znalezieniu balansu i radości życia. Czasem naszym celem jest kariera, czasem poprawienie sytuacji finansowej, czasem przejście na emeryturę w wieku lat 45 i poświęcenie się swojej pasji, czasem zupełna zmiana stylu życia.  W asyście osobistego coacha przede wszystkim uświadamiamy sobie własne cele, precyzujemy je, tworzymy action plany i podejmujemy działania, które pozwolą nam realizować je szybciej i łatwiej.

Czym jest coaching?

Coaching jest procesem polegającym na wzmacnianiu oraz wspieraniu klienta w dokonywaniu zamierzonej zmiany, w oparciu o jego własne odkrycia, wnioski i zasoby. Coaching niczego nie narzuca, ale stwarza okazje do samorozwoju, czasem zmiany przekonań, uczenia się nowych umiejętności i nawyków. Opiera się na założeniu, że każdy z nas ma w sobie duży potencjał, wiedzę i umiejętności, by znaleźć rozwiązanie danego problemu i rozwijać się, ale czasem nie potrafimy tego dostrzec. Wtedy potrzebny jest nam „coach” – osoba, która uruchomi te zdolności.
Proces coachingu  stwarza możliwość autorefleksji, odkrywania mocnych stron i opracowania skutecznych strategii działania, które są podstawą do dokonywania konstruktywnych zmian i osiągania zamierzonych celów.
Coaching jest procesem, który trwa i umiejscowiony jest w czasie. To bardzo istotne, ponieważ każdy efekt uzyskany dziś, jest wzmacniany w taki sposób, by owocował efektywnością również w przyszłości. Dlatego też coaching jest inwestycją firmy w stały i
dalekosiężny rozwój. Uwzględnia, że na nasze zachowanie ma wpływ więcej czynników niż tylko wiedza i umiejętności. Istotne są: system przekonań i poglądów, zakorzenione nawyki w myśleniu i działaniu, hierarchia wartości, poczucie tożsamości, odczuwanie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Każdy z wymienionych wyżej czynników może podnieść lub obniżyć efektywność naszej pracy. Podobnie jak sposób, w jaki zarządzamy naszymi emocjami i budujemy relacje z innymi ludźmi.

Kto najczęściej korzysta z pomocy coacha?

Procesowi coachingu może poddać się każdy, kto chce się rozwijać i czuje, że w jakimś obszarze mógłby sobie radzić lepiej. W przypadku coachingu biznesowego, klientem może być handlowiec, menedżer lub szef firmy. Każdy z nich przyjdzie z innym
zagadnieniem, nad którym chce pracować z coachem: handlowcy nad relacjami z klientami i utrzymaniem motywacji do sprzedaży, menedżerowie zastanawiają się, jak kierować ludźmi, a szef firmy chce doskonalić umiejętności przywódcze. Coaching ukierunkowany jest na rozwój i osiąganie konkretnych umiejętności oraz naukę nowych nawyków, by skutecznie osiągać zamierzone cele. Jest pomocny w odkrywaniu istotnych przyczyn tych zachowań, które wydają się mało użyteczne. Jest to punkt wyjścia do wypracowywania nowych rozwiązań. Proces ten prowadzi do szybkiej i trwałej zmiany.

Jakie są korzyści z coachingu dla klienta i organizacji?

Korzyści dla klienta to między innymi: poszerzenie samoświadomości, szybki rozwój osobowy, wzrost efektywności i profesjonalizmu, większe możliwości i poczucie bezpieczeństwa na rynku pracy. Jednocześnie coaching, wzmacniając konkretną osobę, powoduje również wzmocnienie tego ogniwa organizacji, w którym dana osoba działa. Indywidualny tryb pracy nie tylko przyspiesza pojawienie się oczekiwanych efektów, lecz także poprawia motywację konkretnego pracownika. W aspekcie rozwoju organizacji – coaching jest odpowiedzią na potrzebę doskonalenia i efektywności.

Czy kontakt z coachem powoduje jakąś rewolucję w życiu?

Nie nazwałabym tego w ten sposób. Pracując z coachem, klient dokonuje zmian w swoim życiu, uświadamia swoje realne cele, które są zgodne z  jego osobistym systemem wartości, pracuje nad ich realizacją i osiąga sukcesy. W takim ujęciu bliżej raczej do spójności z samym sobą niż dokonywania jakiejkolwiek rewolucji. Do niedawna coaching był usługą elitarną, dostępna dla menagerów korporacji, dużych przedsiębiorstw, czy najlepszych sportowców. Dziś jest dostępny dla wszystkich.

Katarzyna Sobolewska - zajmuje się podnoszeniem efektwności osobistej przedsiębiorców i menedżerów, szczególnie w sytuacji zmiany organizacyjnej. Posiada doświadczenie trenerskie w zakresie wspierania menedżerów i zespołów pracowniczych w następujących obszarach: zwiększanie skuteczności sprzedaży, poprawa jakości obsługi klienta, wzmacnianie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, autoprezentacja, negocjacje biznesowe. Brała udział w wielu korporacyjnych programach szkoleniowych i rozwojowych kształtujących kompetencje sprzedażowe, interpersonalne i menedżerskie.

Powrót to listy aktualności