PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Proces coachingu stwarza możliwość autorefleksji, odkrywania mocnych stron i opracowania skutecznych strategii działania, które są podstawą do dokonywania konstruktywnych zmian i osiągania zamierzonych celów.
Rozmowa z Katarzyną Sobolewską – ekspertem Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu w dziedzinie coachingu, certyfikowanym coachem ICC
Osobisty coach - moda czy metoda?
Osobisty coach najpierw pojawił się w świecie sportu. Potem pomysł coachingu przyjął się w kręgach biznesu. Menedżerowie zaczęli doskonalić swoje umiejętności przywódcze, pracy zespołowej, motywowania pracowników. Zarządy próbowały zmieniać systemy zarządzania. Potrzebowano szybkiej, efektywnej metody, którą można dopasować do indywidualnych celów. W taki sposób powstał coaching biznesowy. Jednak cele, wyzwania, czy strategie to nie tylko przywileje przedsiębiorstw. Poza biznesem nazywamy to planami, marzeniami, celami osobistymi.
Dziś żyjemy w świecie, w którym bez przerwy podejmujemy decyzje, dokonujemy wyborów. Koncentrujemy się zarówno na karierze, rozwoju zawodowym, jak i na osobistej satysfakcji, spełnieniu, znalezieniu balansu i radości życia. Czasem naszym celem jest kariera, czasem poprawienie sytuacji finansowej, czasem przejście na emeryturę w wieku lat 45 i poświęcenie się swojej pasji, czasem zupełna zmiana stylu życia. W asyście osobistego coacha przede wszystkim uświadamiamy sobie własne cele, precyzujemy je, tworzymy action plany i podejmujemy działania, które pozwolą nam realizować je szybciej i łatwiej.
Czym jest coaching?
Coaching jest procesem polegającym na wzmacnianiu oraz wspieraniu klienta w dokonywaniu zamierzonej zmiany, w oparciu o jego własne odkrycia, wnioski i zasoby. Coaching niczego nie narzuca, ale stwarza okazje do samorozwoju, czasem zmiany przekonań, uczenia się nowych umiejętności i nawyków. Opiera się na założeniu, że każdy z nas ma w sobie duży potencjał, wiedzę i umiejętności, by znaleźć rozwiązanie danego problemu i rozwijać się, ale czasem nie potrafimy tego dostrzec. Wtedy potrzebny jest nam „coach” – osoba, która uruchomi te zdolności.
Proces coachingu stwarza możliwość autorefleksji, odkrywania mocnych stron i opracowania skutecznych strategii działania, które są podstawą do dokonywania konstruktywnych zmian i osiągania zamierzonych celów.
Coaching jest procesem, który trwa i umiejscowiony jest w czasie. To bardzo istotne, ponieważ każdy efekt uzyskany dziś, jest wzmacniany w taki sposób, by owocował efektywnością również w przyszłości. Dlatego też coaching jest inwestycją firmy w stały i
dalekosiężny rozwój. Uwzględnia, że na nasze zachowanie ma wpływ więcej czynników niż tylko wiedza i umiejętności. Istotne są: system przekonań i poglądów, zakorzenione nawyki w myśleniu i działaniu, hierarchia wartości, poczucie tożsamości, odczuwanie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Każdy z wymienionych wyżej czynników może podnieść lub obniżyć efektywność naszej pracy. Podobnie jak sposób, w jaki zarządzamy naszymi emocjami i budujemy relacje z innymi ludźmi.
Kto najczęściej korzysta z pomocy coacha?
Procesowi coachingu może poddać się każdy, kto chce się rozwijać i czuje, że w jakimś obszarze mógłby sobie radzić lepiej. W przypadku coachingu biznesowego, klientem może być handlowiec, menedżer lub szef firmy. Każdy z nich przyjdzie z innym
zagadnieniem, nad którym chce pracować z coachem: handlowcy nad relacjami z klientami i utrzymaniem motywacji do sprzedaży, menedżerowie zastanawiają się, jak kierować ludźmi, a szef firmy chce doskonalić umiejętności przywódcze. Coaching ukierunkowany jest na rozwój i osiąganie konkretnych umiejętności oraz naukę nowych nawyków, by skutecznie osiągać zamierzone cele. Jest pomocny w odkrywaniu istotnych przyczyn tych zachowań, które wydają się mało użyteczne. Jest to punkt wyjścia do wypracowywania nowych rozwiązań. Proces ten prowadzi do szybkiej i trwałej zmiany.
Jakie są korzyści z coachingu dla klienta i organizacji?
Korzyści dla klienta to między innymi: poszerzenie samoświadomości, szybki rozwój osobowy, wzrost efektywności i profesjonalizmu, większe możliwości i poczucie bezpieczeństwa na rynku pracy. Jednocześnie coaching, wzmacniając konkretną osobę, powoduje również wzmocnienie tego ogniwa organizacji, w którym dana osoba działa. Indywidualny tryb pracy nie tylko przyspiesza pojawienie się oczekiwanych efektów, lecz także poprawia motywację konkretnego pracownika. W aspekcie rozwoju organizacji – coaching jest odpowiedzią na potrzebę doskonalenia i efektywności.
Czy kontakt z coachem powoduje jakąś rewolucję w życiu?
Nie nazwałabym tego w ten sposób. Pracując z coachem, klient dokonuje zmian w swoim życiu, uświadamia swoje realne cele, które są zgodne z jego osobistym systemem wartości, pracuje nad ich realizacją i osiąga sukcesy. W takim ujęciu bliżej raczej do spójności z samym sobą niż dokonywania jakiejkolwiek rewolucji. Do niedawna coaching był usługą elitarną, dostępna dla menagerów korporacji, dużych przedsiębiorstw, czy najlepszych sportowców. Dziś jest dostępny dla wszystkich.
Katarzyna Sobolewska - zajmuje się podnoszeniem efektwności osobistej przedsiębiorców i menedżerów, szczególnie w sytuacji zmiany organizacyjnej. Posiada doświadczenie trenerskie w zakresie wspierania menedżerów i zespołów pracowniczych w następujących obszarach: zwiększanie skuteczności sprzedaży, poprawa jakości obsługi klienta, wzmacnianie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, autoprezentacja, negocjacje biznesowe. Brała udział w wielu korporacyjnych programach szkoleniowych i rozwojowych kształtujących kompetencje sprzedażowe, interpersonalne i menedżerskie.