Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: Poniedziałek, 6 Maja 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Dotacje

Jak poznać branżę: techniki badawcze i metody analizy danych

06-02-2015

Efektywne poruszanie się na każdym rynku gospodarczym wymaga dostępu do najświeższych informacji i danych dotyczących kondycji interesującej nas branży, segmentu rynkowego. Najczęściej korzystamy ze zbiorów informacji publikowanych przez wyspecjalizowane urzędy publiczne, instytucje badania rynku czy komercyjne agencje analityczne. Niekiedy samodzielnie zlecamy przeprowadzenie badań i analiz – na potrzeby oceny chłonności rynku, jego jakości czy warunków rozwoju przedsiębiorstwa na nowych rynkach zbytu. Niezależnie od naszego statusu – czy jesteśmy przedsiębiorstwem, instytucją otoczenia biznesu, klastrem czy jednostką samorządu terytorialnego – pakiet dostępnych technik badawczych i metod analitycznych jest de facto uniwersalny.

Spośród najbardziej popularnych technik zbierania danych należy wskazać:

1.      standaryzowane wywiady kwestionariuszowe (SURVEY)– stosowane do zebrania danych/ opinii bezpośrednio od reprezentantów firm/ pracujących w danym sektorze;

2.      panel ekspercki FORESIGHT– technika wykorzystywana do prognozowania zjawisk, w szczególności dotyczących ekonomii i gospodarki; w badaniu biorą udział eksperci i znawcy przedmiotu, którzy antycypują przyszłe zjawiska i wydarzenia; udział w panelu pozwala na wypracowanie wspólnoty prognostycznej – eksperci mogą rewidować swoje założenia, opinie pod wpływem argumentów kontrekspertów;

3.      wywiady wspomagane komputerowo (CAWI) – technika wykorzystująca e-aplikację do pozyskania danych empirycznych od respondentów. W omawianym badaniu posłuży ona do zdiagnozowania wybranych elementów aktualnej kondycji podlaskich podmiotów funkcjonujących w sektorze opieki zdrowotnej;

4.      zogniskowany wywiad grupowy (FGI)dyskusja prowadzona przez specjalnie przeszkolonego moderatora na podstawie scenariusza dyskusji; badanie fokusowe dostarcza informacji odnośnie subiektywnych ocen badanych pracodawców/ ekspertów; moderator podczas grupy dyskusyjnej stwarza atmosferę swobodnej rozmowy, dzięki czemu informacje, jakich udzielają respondenci są pogłębione; w czasie badania FGI zostaną wykorzystane techniki projekcyjne.

 

Natomiast do grupy popularnych metod analitycznych wykorzystywanych w procedurze diagnostyczno-prognostycznej zalicza się:

1)      ANALIZA 5 SIŁ PORTERA: umożliwia określenie atrakcyjności sektora dla przedsiębiorstw lub potencjalnych inwestorów; definiuje szanse i zagrożenia funkcjonowania w danym sektorze;

2)      ANALIZA SWOT: stosowana w planowaniu strategicznym - uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej; wykorzystywana do analizy środowiska danej branży;

3)      ANALIZA ATRYBUTÓW: analiza cech branży, grup produktowych oraz usług, umożliwiająca porównanie tychże w stosunku do innych obiektów danego zbioru; użyteczna w planowaniu strategicznym;

4)      METODA SCENARIUSZOWA: koncentrująca się na wykrywaniu natury zjawiska reprezentowanego przez sekwencję obserwacji i prognozowaniu (przewidywaniu) przyszłych stanów rozwoju sektora;

5)      ANALIZA CZYNNIKOWA: analiza danych ilościowych, której celem jest zredukowanie wielu badanych zmiennych do mniejszej liczby niezależnych od siebie czynników głównych; umożliwia syntezę najważniejszych danych bez ponoszenia ryzyka, że odrzucone zmienne mogą mieć istotną wartość badawczą;

6)      PUNKTOWA OCENA ATRAKCYJNOŚCI SEKTORA: analiza właściwości wydzielonych segmentów danego rynku; lista kryteriów, którym przypisane są różne wagi zostanie doprecyzowana w badaniu fokusowym;

7)      ANALIZA SZEREGÓW CZASOWYCH:koncentrująca się na wykrywaniu natury zjawiska reprezentowanego przez sekwencję obserwacji i prognozowaniu (przewidywaniu) przyszłych wartości szeregu czasowego.

Źródło: opracowanie Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu

Powrót to listy aktualności