PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Efektywne poruszanie się na każdym rynku gospodarczym wymaga dostępu do najświeższych informacji i danych dotyczących kondycji interesującej nas branży, segmentu rynkowego. Najczęściej korzystamy ze zbiorów informacji publikowanych przez wyspecjalizowane urzędy publiczne, instytucje badania rynku czy komercyjne agencje analityczne. Niekiedy samodzielnie zlecamy przeprowadzenie badań i analiz – na potrzeby oceny chłonności rynku, jego jakości czy warunków rozwoju przedsiębiorstwa na nowych rynkach zbytu. Niezależnie od naszego statusu – czy jesteśmy przedsiębiorstwem, instytucją otoczenia biznesu, klastrem czy jednostką samorządu terytorialnego – pakiet dostępnych technik badawczych i metod analitycznych jest de facto uniwersalny.
Spośród najbardziej popularnych technik zbierania danych należy wskazać:
1. standaryzowane wywiady kwestionariuszowe (SURVEY)– stosowane do zebrania danych/ opinii bezpośrednio od reprezentantów firm/ pracujących w danym sektorze;
2. panel ekspercki FORESIGHT– technika wykorzystywana do prognozowania zjawisk, w szczególności dotyczących ekonomii i gospodarki; w badaniu biorą udział eksperci i znawcy przedmiotu, którzy antycypują przyszłe zjawiska i wydarzenia; udział w panelu pozwala na wypracowanie wspólnoty prognostycznej – eksperci mogą rewidować swoje założenia, opinie pod wpływem argumentów kontrekspertów;
3. wywiady wspomagane komputerowo (CAWI) – technika wykorzystująca e-aplikację do pozyskania danych empirycznych od respondentów. W omawianym badaniu posłuży ona do zdiagnozowania wybranych elementów aktualnej kondycji podlaskich podmiotów funkcjonujących w sektorze opieki zdrowotnej;
4. zogniskowany wywiad grupowy (FGI)– dyskusja prowadzona przez specjalnie przeszkolonego moderatora na podstawie scenariusza dyskusji; badanie fokusowe dostarcza informacji odnośnie subiektywnych ocen badanych pracodawców/ ekspertów; moderator podczas grupy dyskusyjnej stwarza atmosferę swobodnej rozmowy, dzięki czemu informacje, jakich udzielają respondenci są pogłębione; w czasie badania FGI zostaną wykorzystane techniki projekcyjne.
Natomiast do grupy popularnych metod analitycznych wykorzystywanych w procedurze diagnostyczno-prognostycznej zalicza się:
1) ANALIZA 5 SIŁ PORTERA: umożliwia określenie atrakcyjności sektora dla przedsiębiorstw lub potencjalnych inwestorów; definiuje szanse i zagrożenia funkcjonowania w danym sektorze;
2) ANALIZA SWOT: stosowana w planowaniu strategicznym - uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej; wykorzystywana do analizy środowiska danej branży;
3) ANALIZA ATRYBUTÓW: analiza cech branży, grup produktowych oraz usług, umożliwiająca porównanie tychże w stosunku do innych obiektów danego zbioru; użyteczna w planowaniu strategicznym;
4) METODA SCENARIUSZOWA: koncentrująca się na wykrywaniu natury zjawiska reprezentowanego przez sekwencję obserwacji i prognozowaniu (przewidywaniu) przyszłych stanów rozwoju sektora;
5) ANALIZA CZYNNIKOWA: analiza danych ilościowych, której celem jest zredukowanie wielu badanych zmiennych do mniejszej liczby niezależnych od siebie czynników głównych; umożliwia syntezę najważniejszych danych bez ponoszenia ryzyka, że odrzucone zmienne mogą mieć istotną wartość badawczą;
6) PUNKTOWA OCENA ATRAKCYJNOŚCI SEKTORA: analiza właściwości wydzielonych segmentów danego rynku; lista kryteriów, którym przypisane są różne wagi zostanie doprecyzowana w badaniu fokusowym;
7) ANALIZA SZEREGÓW CZASOWYCH:koncentrująca się na wykrywaniu natury zjawiska reprezentowanego przez sekwencję obserwacji i prognozowaniu (przewidywaniu) przyszłych wartości szeregu czasowego.
Źródło: opracowanie Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu