PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Decyzja o delegowaniu własnego pracownika na szkolenie stanowi wypadkową intersubiektywnych kalkulacji osób kształtujących politykę szkoleniową w przedsiębiorstwie. W przypadku mikroprzedsiębiorstw decyzję tą podejmuje właściciel, na poziomie firm małych właściciel, prezes bądź dyrektor, zaś w większych podmiotach (przedsiębiorstwa średnie) kierownicy poszczególnych działów bądź jednostki kadrowe. Odpowiednio realizowana polityka szkoleniowa pozwala na świadome oraz celowe wpływanie na wiedzę, postawy oraz zachowania pracowników. W organizacjach gospodarczych, które w swych strategiach ukierunkowane są ekspansywnie, polityka szkoleniowa stanowi ważne narzędzie zwiększania atrakcyjności firmy jako pracodawcy, podmiotu przyciągającego do siebie bardziej wartościowych (nastawionych na nieustanny rozwój) pracowników.
Manifestowanie popytu na usługi szkoleniowe przewyższającego w wielu miejscach możliwości strukturalne przedsiębiorstw świadczy o występowaniu realnych ograniczeń – barier utrudniających przedsiębiorcom aktywną obecność na rynku wsparcia szkoleniowego. Skala samego popytu jest zróżnicowana, generalnie wzrasta w sposób liniowy wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa. W grupie determinant obniżających intensywność doszkalania własnych pracowników najczęściej pojawia się czynnik finansowy – zbyt wysoka cena produktów szkoleniowych. Tym samym należy podkreślić występującą asymetrię rynku szkoleniowego, z jednej strony występowania silnego przekonania o konieczności korzystania z użytecznych ofert szkoleniowych, z drugiej, akcentowania iż poniesione nakłady (zbyt wysokie ceny szkoleń) nie zwrócą się w przychodach firmy. W przypadku innych czynników ograniczających skalę korzystania ze wsparcia szkoleniowego zwraca się uwagę m.in. na niedopasowanie metodyczne (niska praktyczność) oraz merytoryczne (niesatysfakcjonująca jakość) części szkoleń promowanych na lokalnych rynkach. Jednocześnie, co istotne z perspektywy firm-dawców szkoleń, siedem na dziesięć firm sektora MŚP deklaruje deficyt informacji o atrakcyjnych szkoleniach dedykowanych tym podmiotom.
Recepcja rynku szkoleniowego przez osoby odpowiedzialne za politykę szkoleniową w przedsiębiorstwach na płaszczyźnie decyzyjnej – wyboru szkolenia – informuje o następujących prawidłowościach: pierwszoplanowego uzależnienia wyboru szkolenia od ceny tej usługi, odrzucaniu ofert, które nie cechują się praktycznym programem, powszechnym poszukiwaniem szkoleń dofinansowanych z zewnętrznych środków, współpracą z podmiotami gwarantującymi kompleksową ofertę szkoleniową. W deklaracjach badanych podmiotów, wbrew funkcjonującemu przekonaniu w środowisku, przedsiębiorstwa MŚP przy wyborze szkolenia w małym stopniu uzależniają swą aplikację na szkolenie od atrakcyjności miejsca jego organizacji.
Skąd czerpią swą wiedzę o szkoleniach przedsiębiorcy? Kluczowymi kanałami dystrybucji informacji o szkoleniach dedykowanych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą są akcje mailingu internetowego, kampanie wysyłki ofert tradycyjną korespondencją oraz awizowanie informacji przy wykorzystaniu reklamy internetowej. Ponadto ważnym i uwzględnianym kanałem dotarcia do firm z różnorodną ofertą szkoleniową jest ofertowanie telefoniczne oraz umieszczanie ogłoszeń w prasie branżowej. W optyce przedsiębiorców największe znaczenie w dotarciu do firm z podażą szkoleń posiadają klasyczne narzędzia komunikacji: konserwatywna, tradycyjna korespondencja listowna oraz najpowszechniej wykorzystywany mailing internetowy. Uwzględniając deklarowane opinie o znaczeniu poszczególnych kanałów oraz o szacowanej skali ich wykorzystywania, można zauważyć pewne pola deficytu informacyjnego (kanałów nie w pełni wykorzystywanych w upowszechnianiu podaży szkoleń): targi pracy oraz spotkania biznesowe są potencjalnie tymi formami kontaktu z przedsiębiorcami, podczas których warto dystrybuować więcej ofert szkoleniowych.
Źródło: opracowanie Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu