Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: Sobota, 21 Wrzesnia 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Marketing

Dlaczego i dla kogo e-marketing?

24-09-2015

Internet jest w dzisiejszych czasach nie tylko najlepszym źródłem informacji, ale również ogromnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości. To właśnie Internet umożliwił wielu firmom dynamiczny start, zapewniając rynkowy sukces. Wraz z jego rozwojem, rozwinęły się techniki internetowego marketingu, czyli e-marketingu. Jego ogromny potencjał wiąże się przede wszystkim z tym, że jest to marketing nie posiadający praktycznie żadnych granic i ograniczeń. Globalna sieć pozwala na dotarcie z reklamą produktów i promocją firmy praktycznie do każdego zakątka świata. Wszystko zależy od tego, czy firma potrafi odpowiednio dobrać narzędzia i wykorzystać wszystkie możliwości, jakie niesie za sobą e-marketing.

Marketing internetowy nie różni się zasadniczo pod względem realizowanego celu od marketingu tradycyjnego, z tym, że jego działalności ogranicza się do Internetu. E-marketing wykorzystuje dostępne w sieci narzędzia do promocji i zwiększania sprzedaży produktów i usług. Stanowi on również podstawę e-commerce, czyli handlu elektronicznego.

Wczoraj i dziś

Pojęcie e-marketingu po raz pierwszy pojawiło się w 1990 r. Od tego momentu przeszło liczne modyfikacje, rozszerzając m.in. paletę wykorzystywanych narzędzi. Początki marketingu internetowego to proste strony internetowe, oparte przede wszystkim na tekście, zwierające informacje o produktach i usługach. Dziś obraz ten radykalnie się zmienił. E-marketing to nie tylko sprzedaż informacji, ale również powierzchni reklamowej, programów, modeli biznesowych i wielu innych produktów. Szlaki w Internecie przetarły takie firmy, jak Google, MSN, czy Yahoo. W Polsce pionierami reklamy internetowej były Wirtualna Polska, Onet i Interia. To właśnie dzięki takim portalom i udostępnionej przez nie powierzchni reklamowej, na szeroką skalę w sieci mogły zaistnieć także mali, lokalni reklamodawcy. Wraz z upływem czasu rosło zarówno zainteresowanie narzędziami internetowej promocji, jak również zwrot z inwestycji. Zwiększała się również dostępność tej formy reklamy.

Marketing internetowy to obecnie m.in.: reklama banerowa, email marketing, newslettery reklama interaktywna, "pay per click", affiliate marketing, linki, optymalizacja stron, blogowanie, buzz marketing, marketing wirusowy, pozycjonowanie stron internetowych. Najszybciej rozwijającą się formą internetowego marketingu jest jednak tzw. Search Engine Marketing czyli reklama w wyszukiwarkach internetowych.

Do czego służy e-marketing? 

Narzędzia marketingu internetowego pozwalają na promowanie towarów i usług wśród obecnych i przyszłych klientów firmy. Promocja on-line może obejmować szereg płaszczyzn działalności firmy, począwszy od badań marketingowych, poprzez reklamę, sprzedaż, obsługę klienta, na budowaniu ogólnego wizerunku kończąc. E-marketing, dzięki kompleksowości i elastyczności, wspiera bieżące działania w każdym z wymienionych obszarów. Jedną z jego najistotniejszych zalet jest fakt, że pozwala on na znacznie bardziej interaktywną komunikację, niż tradycyjny marketing. Narzędzia e-marketingu pozwalają na skuteczne i przede wszystkim szybkie gromadzenie informacji o klientach, ich potrzebach i oczekiwaniach, dzięki czemu możliwe jest zindywidualizowanie przesyłanych im informacji promocyjnych dotyczących zarówno samej firmy, jak i jej produktów.

Marketing internetowy służy realizacji trzech podstawowych celów, w tym:

1.    Budowaniu świadomości istnienia firmy i oferowanych przez nią produktów, usług, a także firmowej strony internetowej wśród potencjalnych klientów,

2.    Mobilizowanie użytkowników sieci do częstych i cyklicznych odwiedzin promowanej strony internetowej,

3.    Dążenie do zwiększenia poziomu sprzedaży on-line.

Najlepszą odpowiedzią na pytanie, czy warto wykorzystywać e-marketingowe narzędzia, jest szereg korzyści, jakie firma może dzięki nim osiągnąć.  Marketing internetowy pozwala m.in. na rozszerzenie rynków zbytu i obniżenie kosztów obsługi klienta. Jest to również doskonały sposób na udostępnienie klientom nowych kanałów komunikacji i poprawienie jakości przepływu informacji. Umiejętne wykorzystanie narzędzi e-marketingu pozwala na zwiększenie poziomu przychodów i jednoczesne obniżenie kosztów. Możliwe jest to dzięki dotarciu w szybkim czasie do nieograniczonej właściwie ilości użytkowników, przy relatywnie niskim koszcie promocji.

E-marketing dla małych i dużych

Wykorzystywanie narzędzi e-marketingowych do promocji produktów i usług w sieci to korzystne rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorstw. Specyfika wirtualnego świata sprawia, że w przeciwieństwie do tradycyjnych metod, na sukces kampanii promocyjnej w sieci większy wpływ ma umiejętne wykorzystanie dostępnych narzędzi niż zasobność portfela. Internet jest pełen takich przykładów. Odpowiedni dobór narzędzi wielu przedsiębiorcom pozwolił na znaczne zwiększenie przychodów.

Firma rozpoczynając działanie w sieci, w pierwszej kolejności zakłada swoją stronę internetową. Bardzo słusznie – strona jest bowiem swego rodzaju wizytówką, miejscem, dzięki któremu klienci mogą uzyskać komplet interesujących ich informacji o firmie. Błędem jest natomiast poprzestawanie wyłącznie na przygotowaniu tej strony. Istnieje szereg innych sposobów – narzędzi, które pozwalają osiągnąć dodatkowe korzyści. Przekonali się o tym ci, którzy zdecydowali się np. na pozycjonowanie swoje strony. Popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorstw jest stworzenie sklepu internetowego, czyli przeniesienie części działalności handlowej do sieci. Dzięki temu mają oni możliwość dotarcia do potencjalnych klientów nie tylko w lokalnym otoczeniu, ale w całym kraju. To duża szansa na rozwój szczególnie dla tych najmniejszych przedsiębiorstw, które bez udziału e-marketingu nie mogłyby marzyć o takiej skali działalności.

Należy jednak zaznaczyć, że e-marketing to tylko narzędzie. To czy uda się dzięki niemu osiągnąć sukces, zależy w znacznej mierze od tego czy przedsiębiorstwo będzie umiało się tym narzędziem właściwie posługiwać. Internet może być bowiem nie tylko źródłem spektakularnych sukcesów, ale i bolesnych porażek.

Artykuł powstał na podstawie:

1.H. G. Lewis, R. D. Lewis, E-marketing : handel w Internecie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001

2.P. Bickerton, M Bickerton, U. Pardesi,  Marketing w internecie : jak najlepiej wykorzystać sieć w sprzedaży produktów i usług?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

3.P. Guziur, Marketing w Internecie : strategie dla małych i dużych firm, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2001

Powrót to listy aktualności