PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
E-marketing, czyli marketing internetowy, pretenduje dziś do miana jednego z najważniejszych dostępnych kanałów marketingu. Promujący się przedsiębiorcy mogą wybierać spośród wielu jego narzędzi, przy czym charakterystyczne dla e-marketing jest to, że wciąż powstają nowe, z kolei inne zanikają w bardzo szybkim tempie. Przy właściwym ich doborze i wykorzystaniu praktycznie nie można nie odnieść sukcesu.
Najważniejsze i najpopularniejsze z narzędzi wykorzystywanych w e-marketingu to:
Reklama bannerowa
Jest to bezpośrednie wynajmowanie powierzchni reklamowej na danej witrynie internetowej, którego celem jest przekierowanie do strony promującego się podmiotu jak największej grupy odbiorców przekazu reklamowego. Funkcja bannerów zbliżona jest do funkcji, które pełni tradycyjna reklama, tj. poinformowanie o produkcie oraz przedstawienie klientowi korzyści związanych z wyborem i zakupem tego, a nie innego produktu. Kampania bannerowa obejmuje szereg działań podejmowanych z reguły na dużych portalach, gdzie banner oprócz jego tradycyjnej wersji, może pojawić się również jako zewnętrzna warstwa serwisu, czyli tzw. top-layer. W celu zwiększenia widoczności reklamy, bannery wzbogacane są często o element dźwiękowy, wideo, bądź animację. Minusem tego narzędzia e- marketingu jest fakt, że przez wielu internautów ta forma reklamy postrzegana jest jako uciążliwa ze względu na to, że po pierwsze dekoncentruje uwagę, a po drugie stanowi obciążenie dla łącza, przez co wydłuża się czas otwierania stron www.
E-mailing
Masowe wysyłanie wiadomości e-mail to jedno z najpopularniejszych obecnie narzędzi e-marketingu. Według danych opublikowanych przez Interaktywnie.com w raporcie „E-mail marketing”, wydatki w 2010 r. na tę formę marketingu po raz pierwszy w Polsce mają szansę przekroczyć magiczną granicę 100 mln zł, przy dwucyfrowym tempie rozwoju. Nic dziwnego, do subskrybowania newsletterów przyznaje się bowiem aż 93 % użytkowników Internetu.
E-mailing może odbywać się do subskrybentów, których adresy znajdują się w bazach wypożyczonych od tzw. brokerów (wtedy mówimy o e-mailingu zewnętrznym) lub do bazy klientów przedsiębiorstwa(e-mailing własny, wewnętrzny). Decydując się na którąkolwiek z form e-mailingu należy pamiętać o tym, żeby poważnie i z niezwykłą dbałością zabrać się za przygotowywanie materiałów, które mają trafić do odbiorców. Brak staranności i niechlujstwo mogą bowiem dotkliwie się zemścić.
Newslettery
Newslettery to cyklicznie wysyłane periodyki elektroniczne, za pośrednictwem których firma może przekazać swoim klientom najświeższe informacje o zmianach w ofercie, promocjach czy też pochwalić się swoimi sukcesami. Co istotne, newslettery trafiają jedynie do osób, które logując się na stronie internetowej wyraził zgodę na ich otrzymywanie. Fakt ten niweluje ryzyko posądzenia o spamming. Newslettety to bardzo popularne narzędzie e-marketingu, możliwość zapisywania się bezpłatny biuletyn dostępna jest obecniepraktycznie na większości serwisów. Dzięki nim firmy mogą utrzymywać stały kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami.
Marketing wirusowy
Polega on na zainicjowaniu przekazywania sobie wzajemnie przez Internautów przygotowanego przez firmę komunikatu o charakterze promocyjnym. Najczęściej jest to przekaz w postaci śmiesznych, a nawet kontrowersyjnych filmików, historyjek lub zdjęć. Co najważniejsze, musi być on skonstruowany w taki sposób, aby użytkownicy Internetu zainteresowani byli jego dalszą dystrybucją, tj. wysyłaniem rodzinie czy znajomym. Firma, której produkty lub wizerunek są przedmiotem komunikatu, ma tym samym możliwość dotarcia do ogromnej liczby odbiorców, przy minimalnym nakładzie finansowym. Tajemnica skuteczności tego e-marketingowego narzędzia kryje się tym, że internauta odbierając wiadomość przesłaną przez znajomego, nie postrzega jej jako reklamy w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, przez co jest bardziej skłonny do zapoznania się z jej treścią. Argumentem wysuwanym przeciwko marketingowi wirusowemu jest natomiast to, że firma wpuszczając komunikat do sieci, traci nad nim kontrolę, narażając się przy tym na ryzyko możliwości deformacji przekazu.
Jednak najprostszym przykładem marketingu wirusowego, o którym często się zapomina, jest codzienne dbanie o wysoki standard obsługi klientów. Tymczasem zadowolony z ceny, jakości produktu, czy terminu dostawy „Kowalski”, sam poleci daną firmę znajomym, którzy być może skuszą się na skorzystanie z jej oferty.
Programy partnerskie
Programy partnerskie, zwane również programami afiliacyjnymi, to umowy, w których jedna strona – reklamodawca (sprzedawca) płaci drugiej – właścicielowi witryny określoną wcześniej opłatę prowizyjną za umieszczanie na niej linków do swojej strony, generując dzięki temu większy ruch. Umowa taka rozliczana jest przede wszystkim w oparciu o liczbę osób, które za pośrednictwem witryny zostały przekierowane do strony sprzedawcy, bądź też liczbę osób, które nie tylko zostały przekierowane na stronę sprzedawcy ale dokonały również na niej określonej czynności, np. zakupu produktu, czy wypełnienia formularza. Jednym z najpopularniejszych programów partnerskich jest program Google Adsense. Odpowiednie przygotowanie kampanii linkowej może stanowić relatywnie niedrogi i efektywny element strategii marketingowej.
Strona www
Podstawą wszelkich działań promocyjnych w Internecie jest opracowanie i wykonanie strony internetowej, z tego względu jest ona traktowana jako jedno z narzędzi e-marketingu. Przygotowanie dobrej strony www tylko z pozoru wydaje się prostym zadaniem. Serwis firmowy jest często jedynym fragmentem firmy, który widzą internauci – potencjalni klienci firmy. Należy, zatem dołożyć wszelkich starań, aby zarówno pod względem graficznym , jak i merytorycznym, spełniał on ich oczekiwania, stanowiąc wizytówkę firmy. Atrakcyjna i zoptymalizowana pod względem technicznym strona wpływa również m.in. na skuteczność jej pozycjonowania.
Reklama w wyszukiwarkach
Reklama w wyszukiwarkach to narzędzie zwane również pod nazwą SEM (Search Engine Marketing). Ogromna popularność przeglądarek oraz niezliczona ilość zapytań wykonywanych codziennie przez użytkowników Internetu sprawia, że kanał e-marketingu, jakim są wyszukiwarki jest obecnie jednym z najistotniejszych kanałów marketingu internetowego. SEM podzielić można na:
Oprócz przedstawionych powyżej narzędzi e-marketingu, na znaczeniu w ostatnim czasie zyskało blogowanie czy desktop marketing. Dość często stosowaną formą reklamy internetowej jest latający na stronach www, wyposażony w logo promowanej firmy, kursor. Rosnąca popularnością cieszy się także reklama wyświetlana w górnych partiach okienek komunikatorów, w tym np. Gadu-Gadu. Jak widać, wielość i różnorodność narzędzi e-marketingu daje właściwie nieograniczone możliwości promowania produktów czy usług oraz nawiązania wirtualnego kontaktu z klientem.
Artykuł powstał na podstawie:
1.K. Pankiewicza (red.), E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzić pożądanie klientów i zazdrość konkurencji, Onepress, Gliwice 2008
2.Herschell Gordon Lewis, Robert D. Lewis, E-marketing, handel w Internecie, : Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2001
3.P. Modrzewski, Google AdWords w praktyce. Skuteczna reklama w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
4. Raport „E-mail marketing” opracowany przez Interaktywnie.com Sp. z o.o. w listopadzie 2010 r.