Nasze publikacje

 

Newsletter

Sonda

Kalendarz

Dzisiaj jest: Wtorek, 30 Kwietnia 2024

PN WT ŚR CZ PT SO NI
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Marketing

Skuteczny e-commerce

03-07-2012

Dynamiczny rozwój Internetu pociągnął za sobą wzrost zainteresowania prowadzeniem działalności gospodarczej w sieci. Obiecującą karierę robi w ostatnich latach e-commerce, a szczególnie jedna z jego form – sklepy internetowe. Przedsiębiorcy upatrują w nich przysłowiowej „żyły złota”, kupujący natomiast cieszą się komfortem, jaki niewątpliwie dają zakupy dokonywane bez wychodzenia z domu oraz niższymi cenami, które oferują e-sklepy. Nieustannie zwiększająca się liczba użytkowników Internetu oraz rosnące zaufanie do elektronicznych metod płatności to kolejne z elementów składających się na sukces sklepów internetowych.

Czym właściwie jest e-commerce?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to w najprostszych słowach koncepcja budowania transakcji za pośrednictwem Internetu, alternatywny sposób sprzedaży i dystrybucji towarów. Są to wszelkie procedury obejmujące wykorzystanie urządzeń elektronicznych w celu zawarcia transakcji finansowej. Większości z nas handel elektroniczny kojarzy się przede wszystkim ze sklepami internetowymi. Rzeczywiście ta forma e-commerce jest formą najpopularniejszą i najczęściej wykorzystywaną, jednak nie jedyną. Handel elektroniczny to również transakcje zawierane za pośrednictwem telefonu komórkowego i stacjonarnego czy telewizji.

Argumentem przyciągającym wielu chętnych zainteresowanych handlem elektronicznym jest przede wszystkim relatywnie niski koszt rozpoczęcia i prowadzenia działalności oraz perspektywa szybkiego odniesienia sukcesu. Badanie dotyczące rynku internetowego wskazują na to, że na e-commerce zarabiają głównie mali i średni przedsiębiorcy i to do nich właśnie będzie należał rynek handlu elektronicznego w najbliższej przyszłości.

Możliwości i korzyści, jakie daje handel elektroniczny

Handel elektroniczny to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w rękach małych i średnich firm w walce z rynkowymi gigantami. Specyfika e-commerce przyczynia się do wyrównania szans oraz pozwala na osiągnięcie silnej pozycji konkurencyjnej. Umożliwia on przede wszystkim dotarcie do nowych rynków zbytu, ograniczenie do minimum kosztów związanych ze sprzedażą, budowanie zaufania klientów. Jest to niewątpliwie najszybszy i najprostszy sposób finalizowania transakcji.

Prowadzenie handlu elektronicznego przynosi przedsiębiorstwu szereg korzyści, uzyskanie których nie byłoby możliwe przy stosowaniu wyłącznie tradycyjnych metod sprzedaży. Wśród profitów płynących z prowadzenia e-commerce wymienić można m.in.:

1.      Możliwość prezentowania i bieżącego aktualizowania oferty i informacji o dostępności towarów, przyjmowania zamówień i dokonywania kolejnych czynności związanych w ich realizacją przy wykorzystaniu oprogramowania sklepu internetowego,

2.      Możliwość szybkiego i szerokiego rozpowszechniania informacji o oferowanych produktach i ich cenach.

3.      Znaczne skrócenie czasu realizacji zamówień, m.in. dzięki wprowadzeniu elektronicznego obiegu dokumentów,

4.      Możliwość łatwiejszego pozyskiwania informacji o potrzebach i preferencjach klientów, co pozwala przedsiębiorcy na lepszą obsługę klientów, a co za tym idzie  na budowanie trwałych relacji z nimi,

5.      Wykorzystywanie większej palety narzędzie reklamy i promocji,

6.      Obniżenie kosztu obsługi klienta,

7.      Oszczędność kosztów związanych z wyposażeniem i funkcjonowaniem biur i sklepów,

8.      Brak konieczności bezpośredniej obsługi klienta; zamówienia w elektronicznym sklepie może składać wiele osób naraz

9.      Rozszerzenie zasięgu działalności na teren całego kraju, a nawet zagranicy, pozyskanie nowych rynków zbytu,

Przenosząc cześć działalność handlowej do sieci, zapewniając przy tym konkurencyjność towarów, atrakcyjne ceny i bezpieczeństwo transakcji, przedsiębiorstwo ma szansę zwiększyć swoje obroty nawet kilkukrotnie.

 

Źródła przewagi sklepu internetowego nad tradycyjnym

Handel elektroniczny, w przeciwieństwie do handlu odbywającego się w tradycyjny sposób, w zasadzie nie jest w żaden sposób ograniczony. W sklepie internetowym jednocześnie zakupy może robić dowolna liczba klientów, bez konieczności angażowania do ich obsługi dodatkowych pracowników. Przewaga handlu w sieci to przede wszystkim dostępność oferty 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Sklep internetowy umożliwia ponadto znacznie szersze możliwości zaprezentowania dostępnego towaru niż tradycyjne sklepowe półki. Co więcej, przygotowanie strony internetowej jest znacznie mniej kosztowne od publikacji wydawnictw papierowych (katalogów produktów, ulotek), a także znacznie mniej czasochłonne. Znacznie mniej problematyczne jest naniesienie ewentualnych poprawek czy zmian w ofercie oraz niższy jest koszt dotarcia do potencjalnego klienta. Wskazana przewaga strony internetowej nie oznacza oczywiście, ze firma powinna zupełnie zrezygnować z papierowych materiałów reklamowych. Graficzne elementy mogą posłużyć m.in. do tworzenia zawartości strony internetowej a katalogi promocyjne w wersji pdf mogą stanowić doskonałe jej uzupełnienie. Niewątpliwymi zaletami sklepów internetowych jest również estetyczna i przyjazna forma prezentacji oferowanych towarów, możliwość wyboru dogodnej formy płatności i opcji przesyłki.    

Sklep internetowy – od czego zacząć?

Szereg korzyści, jakie płyną z handlu elektronicznego sprawia, że zainteresowanych prowadzeniem tego typu działalności nie brakuje. Zanim jednak zdecydujemy się na sklep internetowy, musimy mieć na uwadze to, że jest to niewątpliwie branża bardzo wymagająca.

Tak, jak w przypadku każdej innej działalności, punktem wyjścia przy planowanym otwarciu sklepu internetowego powinna być analiza rynku. Należy określić czego oczekują klienci i jakie towary byłyby dla nich najbardziej interesujące. Kolejnym ważnym elementem jest oszacowanie ile środków finansowych i czasu będzie wymagało prowadzenie działalności. Choć sklep internetowy funkcjonuje w wirtualnym świecie, koszty jego prowadzenia są niewątpliwie realne.

Gdy określona została już nisza rynkowa, bądź zapotrzebowanie na konkretną usługę i wyliczone zostały koszty, nadszedł czas na formalności związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Sklep internetowy, jak każde inne przedsięwzięcie biznesowe, wymaga założenia firmy. Działalność musi zostać zarejestrowana w odpowiednich urzędach, posiadać numer NIP, REGON, konto bankowe i siedzibę. Kolejnym ważnym krokiem jest wykupienie serwera oraz domeny internetowej, czyli przyszłego adresu sklepu. Należy zwrócić uwagę, aby była ona raczej prosta, łatwa do zapamiętania i co ważne, aby kojarzyła się z branżą. Dobra domena z pewnością korzystanie wpłynie na liczbę użytkowników, którzy będą odwiedzać daną stronę. Kluczowym elementem jest oczywiście oprogramowanie sklepowe, które umożliwia dokonywanie zakupów i realizowanie płatności za zamówione towary. W przypadku handlu elektronicznego duże znaczenie odgrywa również wizualna strona przedsięwzięcia. Grafika zastosowana na stronie sklepu internetowego może bowiem zarówno zainteresować użytkowników, zachęcając do dokonywania zakupów, jak i ich zniechęcić. Elementy graficzne powinny pomóc w odpowiednim wyeksponowaniu towaru, nie rozpraszając przy tym klientów nadmiarem zdobień. Strona sklepu powinna być również funkcjonalna, a sam proces dokonania zakupu możliwie jak najprostszy.

Wirtualny biznes wymaga szczególnych zabezpieczeń

Bezpieczeństwo to podstawa każdej działalności gospodarczej. W przypadku handlu elektronicznego bezpieczeństwo jest szczególnie istotne. W grę wchodzą bowiem dane osobowe i finansowe oraz środki pieniężne, a umowy kupna-sprzedaży zawierane są na odległość. 

W trosce o bezpieczeństwo transakcji, firma prowadząca sklep internetowy powinna zadbać przede wszystkim o bezpieczny serwer, którego oprogramowanie wykorzystuje protokoły szyfrujące. Dzięki nim ograniczone zostaje ryzyko przechwycenia przekazywanych danych i ewentualnego wykorzystywania ich przez niepowołane osoby. Zasadniczą rolę w dostarczaniu zabezpieczeń w odniesieniu do elektronicznych transakcji handlowych odgrywa obecnie protokół SSL.

Wysokiego poziomu bezpieczeństwa transakcji wymagają wszyscy, którzy dokonują  płatności kartami kredytowymi. Tak w świecie rzeczywistym, jaki i wirtualnym, klienci oczekują, że powierzane firmie dane identyfikacyjne łącznie z numerem karty i datą jej ważności, nie trafią w niepowołane ręce. W przypadku zakupów w Internecie kupujący korzystający z kart kredytowych są szczególnie ostrożni, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów internetowych, których wcześniej nie znali. Właściciel sklepu powinien postawić zatem po pierwsze na sprawdzone rozwiązanie w zakresie systemów płatności np. płatności.pl, po drugie zadbać o to, aby na stronie znalazła się rzetelna informacja o systemie zabezpieczeń. Klienci pewni, że ich dane są właściwie chronione, z pewnością częściej skorzystają z oferty.

Artykuł powstał w oparciu o:

1.W. Szpringer , Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie : od e-commerce do e-businessu, Centrum Doradztwa i Informacji DIFIN, Warszawa 2005

2.B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Łódź 2002

3.W. Szpringer, Handel elektroniczny : konkurencja czy regulacja?, Centrum Doradztwa i Informacji DIFIN, Warszawa 2000

4.M. de Kare-Silver, [red.nauk.:] Witold Bielecki, E-szok - rewolucja elektroniczna w handlu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002

Powrót to listy aktualności