PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | NI |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Szanowni Państwo,
na gospodarczej mapie Polski pojawia się nowa inicjatywa – Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. To wspólnota firm, stowarzyszeń i jednostek naukowych; wspólnota interesów; ale także – wspólnota ideałów. Nasze partnerstwo wyrasta z przekonania, że w życiu gospodarczym i działalności biznesowej konkurencja nie wyklucza dobrze rozumianej współpracy. Zamiast szukać wrogów, znajdujemy przyjaciół. Uczymy się od siebie nawzajem i razem zdobywamy nowe umiejętności. Zyskujemy nie tylko my, ale także nasze otoczenie. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu jest wzorem dobrych praktyk, promotorem przedsiębiorczości, kompetentnym i rzetelnym partnerem biznesowym dla innych firm, instytucji publicznych, administracji samorządowej.
Nasz Projekt zyskał przychylność i uznanie instytucji Unii Europejskiej. Na jego realizację otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Osi priorytetowej I „Nowoczesna Gospodarka”, Działania 1.4 „Promocja i współpraca”. Planujemy wiele przedsięwzięć w zakresie szeroko rozumianego doradztwa i konsultingu, szkoleń, inicjatyw o charakterze edukacyjnym, a także w sektorze B+R.
Z wielką przyjemnością zapraszam Państwa do odwiedzania naszego portalu. To źródło wiedzy na temat idei klasteringu, ale także forum dyskusji o problemach gospodarczo-ekonomicznych; miejsce, w którym znajdziecie Państwo wiele cennych informacji na temat funduszy europejskich, prawa, finansów, konsultingu, systemów zarządzania jakością, szkolnictwa wyższego, promocji i reklamy, zarządzania.
Liczymy, że w czasie surfowania po sieci nasz portal stanie się portem, do którego będziecie Państwo chętnie przybijać.
Tomasz Kozłowski
Prezes Polskiego Stowarzyszenie Doradczego i Konsultingowego
Koordynator Projektu Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu
Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Osi priorytetowej I „Nowoczesna Gospodarka”, Działania 1.4 „Promocja i współpraca” na podstawie umowy nr PO PW 01.04.03-00-05/09-00 z dnia 30 grudnia 2009
30 grudnia 2009 roku Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe podpisało umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu. Następstwem umowy było rozpoczęcie działań mających na celu promocję idei powstania Klastra wśród przedstawicieli świata biznesu i nauki. W efekcie do tej poru do Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu przystąpiło 18 podmiotów, w tym: 2 uczelnie (Uniwersytet w Białymstoku oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku), 2 stowarzyszenia, 14 przedsiębiorstw.
Projekt "Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu": Całkowita wartość projektu: 4.422.200,00 zł brutto, Wartość dofinansowania: 3.979.980,00 zł, Okres realizacji: 1.01.2010 – 31.12.2014 r.
Fundamentalnym celem projektu jest zbudowanie stałej platformy kooperacji pomiędzy instytucjami działającymi w szeroko pojętym obszarze usług doradczych, finansowych i szkoleniowych, procesów biznesowych i marketingowych, jednostek z sektora B+R. W konsekwencji realizacji tego celu wymiernym efektem funkcjonowania Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu będzie wzrost jakości świadczonych usług biznesowych oraz wzrost konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, co z kolei stanowi warunek konieczny do zbudowania nowoczesnej gospodarki. Zbudowanie innowacyjnej sieci współpracujących ze sobą instytucji otoczenia biznesu pośrednio przyczyni się do podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej całego regionu Polski Wschodniej oraz ograniczenia postępującej marginalizacji tej części kraju.
Cele Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu:
Organizowanie współpracy, komunikacji i wymiany informacji między uczestnikami Klastra.
Tworzenie relacji między przedsiębiorstwami a jednostkami badawczymi i naukowymi oraz instytucjami Otoczenia biznesu.
Nawiązywanie współpracy z podmiotami spoza Klastra oraz spoza regionu Polski Wschodniej.
Umożliwienie transferu wiedzy między członkami Klastra.
Podniesienie świadomości biznesowej członków klastra.
Dyfuzja innowacyjnych technik doradczych i szkoleniowych wśród członków Klastra.
Realizacja wspólnych projektów o charakterze biznesowym, badawczym, edukacyjnym, szkoleniowym.
Pozyskiwanie i utrzymywanie klientów zainteresowanych zakupem świadczonych usług i produktów dostarczanych przez członków Klastra.
Rozwijanie oraz propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających promocji usług doradczych, szkoleniowych, marketingowych podnoszących konkurencyjność członków Klastra, jak również innych firm regionu Polski Wschodniej.
Realizacja przedsięwzięć i inwestycji, których pojedynczy podmiot należący do Klastra nie byłby w stanie podjęć samodzielnie.
Wspólna realizacja projektów i inwestycji jako podstawa obniżenia kosztów i ryzyka.
Ułatwianie dostępu członkom Klastra do wiedzy w zakresie szeroko rozumianego konsultingu.
Redukcja kosztów operacyjnych i optymalizacja kosztów korzystania z usług zewnętrznych.
Oferowanie usług i produktów najwyższej jakości.
Standaryzacja procesu obsługi.
Podniesienie zdolności innowacyjnych członków Klastra, w tym wykreowanie nowych innowacyjnych produktów i usług.
Budowa przewagi konkurencyjnej w regionalnej i krajowej gospodarce.
Promocja idei klasteringu.
Pozyskiwanie zleceniodawców, w tym zagranicznych, dla działań inwestycyjnych w ramach powiązania klastrowego.
Pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania inicjatyw klastrowych.
Wsparcie działań eksportowych, promocji marek oraz branż, w których funkcjonują członkowie Klastra na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
Zaspokajanie powstałych w wyniku realizacji projektu potrzeb.
W pierwszym etapie działania Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu nastąpiło rozpoznanie wspólnych pól zainteresowań podmiotów go tworzących oraz nawiązanie inspirujących kontaktów między nimi. W dalszej kolejności konieczne będzie dokonanie szczegółowych opracowań i wdrożenie strategii rozwoju Klastra w oparciu o potencjał wchodzących w jego skład podmiotów. Wskazane jest przy tym:
stworzenie studium wykonalności dla Klastra jako odpowiedź na brak fachowych opracowań z zakresu współpracy nauki i biznesu w regionie Polski Wschodniej i jej przełożenia na działalność rynkową;
organizowanie spotkań i konferencji dotyczących powiązań nauki i biznesu, możliwości współpracy, korzyści z niej wynikających;
utworzenie portalu internetowego ;
publikacja czasopisma i broszur informacyjnych;
podjęcie działań promujących Klaster w Polsce i za granicą, w tym
konferencje prasowe,
reklama w mediach,
reklama bezpośrednia,
wyjazdy na szkolenia,
warsztaty i seminaria,
misje zagraniczne.
Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe dostrzegło wielki, a zarazem nie w pełni wykorzystany potencjał sektora naukowego i biznesowego, które do tej pory w regionie Polski Wschodniej nie miały wielu możliwości współpracy. Stąd inicjatywa powołania do życia zorganizowanej struktury zdolnej do stworzenia efektywnych mechanizmów kooperacji podmiotów gospodarczych i naukowych, zdolnej do stworzenia spójnej oferty rynkowej i jej komercjalizacji, zdolnej wreszcie do zbudowania silnej marki i jej promocji. Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu może jednak odnieść sukces tylko przy zaangażowaniu wielu partnerów. Początki są więcej niż obiecujące. Inicjatywa od razu spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród firm konsultingowych, reklamowych, finansowych, z branży IT, a także w świecie nauki. Warunkiem sukcesu jest możliwie szeroka i różnorodna grupa partnerów, która zapewni wieloaspektowe spojrzenie na problemy i wszechstronną promocję samego projektu na rynku regionalnym i krajowym.
Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu należy do elitarnego grona tzw. klastrów wiedzy, czyli opierających się na współpracy świata nauki i biznesu, której celem jest kreowanie i rozwijanie nowych form biznesu. Korzyści, jakie przynoszą tego rodzaju struktury są wielowymiarowe i wieloaspektowe. To przede wszystkim:
poprawa przepływu informacji i wiedzy,
obniżenie kosztów transakcyjnych,
wzrost efektywności i produktywności,
kreowanie nowego sposób myślenia o organizacji procesów gospodarczych.
W gospodarce, w której wiedza jest głównym zasobem strategicznym, niewykorzystanie szans i możliwości jakie niesie ze sobą Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu byłoby niewybaczalnym błędem. Bliska współpraca sektora nauki z biznesem jest obecnie najlepszą ścieżką rozwoju gospodarczego i społecznego.